دسته بندی موضوعی
آخرین پرسشها
پرسشهای تصادفی
پرسشهای پربازدید
آخرین پرسشها
- حدیث شناسی » این کلام مولا امیرالمومنین علی علیه السلام رو میشه تفسیر کنید و بفرمایید منظور مولا چی هست؟؟؟ امام على عليه السلام: لباس تو بر تن دیگری ماندگارتر است تا بر تن خودت.
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: شخصی از آیتالله بروجردی پرسید: امام جعفر صادق از چه نظر در شیعه اهمیت دارد به جز امامت ایشان؟!
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه؛ درد و دلی جوابیهطور، خدمت نویسندهی محترم جناب آقای رضا امیرخانی
- عقائد اسلامی » مشکل من خدا و پیغمبر نیست، مشکل من آخونده، همین!
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: اگر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از روی هوی و هوس حرف نمیزند چرا خداوند در این آیه، قسمش را قبول نکرده است؟
- عقائد اسلامی » زمان احکامی که اخوندها با ان حکومت می کردن تمام است، مثل حرام بودن دوش حمام، حرام بودن قند حبه،…؟!!
- عقائد اسلامی » زمان احکامی که اخوندها با ان حکومت می کردن تمام است، مثل حرام بودن دوش حمام، حرام بودن قند حبه،…؟!!
- تفسیر قرآن » حضرت سلیمان می فرمایند ( هَبْ لِي مُلْكاً لا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي) این انحصار طلبی برای ایشان چگونه توجیه می شود؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: واجبات خدا؛ واجبات مردم!
- عقائد اسلامی » آیا تمام مذاهب و ادیان غیر شیعی وغیر اسلامی در واقع کافر می باشند؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است!
- عقائد اسلامی » محبوبیت روحانیت در حکومت انقلاب اسلامی پایین آمده است!!!
- عقائد اسلامی » آیا در زمانی که امراض واگیرداری مانند کرونا در جامعه شایع شده است، باید همچنان به هیئت ها رفت؟
- عقائد اسلامی » این همه بی عدالتی که در جامعه به وضوح دیده میشود!!؟
- تفسیر قرآن » منظور از روح درآیه شریفه (تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ) چه میباشد؟
پرسشهای تصادفی
- حدیث شناسی » این کلام مولا امیرالمومنین علی علیه السلام رو میشه تفسیر کنید و بفرمایید منظور مولا چی هست؟؟؟ امام على عليه السلام: لباس تو بر تن دیگری ماندگارتر است تا بر تن خودت.
- حدیث شناسی » آیا داستان نماز صبحی که قضا شد در منابع روایی نقل شده است؟ آیا طبق این روایت میتوان از دیگران طلب استخاره کرد؟
- تفسیر قرآن » منظور از دوبار مردن و دوبار زنده شدن در آیه شریفه : (رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ) چه میباشد؟
- عقائد اسلامی » شبهه و جواب؛ فایده کلاس اخلاق؛ نماز جمعه؛ دعای کمیل؛ زیارت عاشورا؛ راهیان نور؛ محرم و صفر؛ ایام فاطمیه؛ پیاده روی کربلا؛ ماه رمضان؛ اعتکاف و..... چه بوده ؟
- احکام دینی » نواقص حكومت اسلامي
- عقائد اسلامی » دعواي فرقه اي بین شیعه و سنی ، در زمان ائمه اصلاً وجود نداشته؟!
- احکام دینی » آیا شتر مرغ (نعامه) جزء ممسوخات است یا خیر؟
- عقائد اسلامی » آیا تمام مذاهب و ادیان غیر شیعی وغیر اسلامی در واقع کافر می باشند؟
- تهذیب و اخلاق » ابنعربی: ان شُربَالماء من الشهوات الکاذبة!
- عقائد اسلامی » آيا انتقاد به معصوم، از نظر مباني عقلي و احاديث نقلي، جايز است؟!
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه؛ درد و دلی جوابیهطور، خدمت نویسندهی محترم جناب آقای رضا امیرخانی
- حدیث شناسی » تمام احادیث در باب کفتر، از جعلیات اموی عباسی است!
- عقائد اسلامی » بهتر است مراجع و جمهوري اسلامي در مقابل اراده مردم نايستند
- عقائد اسلامی » این همه بی عدالتی که در جامعه به وضوح دیده میشود!!؟
- عقائد اسلامی » محبوبیت روحانیت در حکومت انقلاب اسلامی پایین آمده است!!!
پرسشهای پربازدید
- عقائد اسلامی » آیا صدای طبل حسین عدالت را بیدار میکند یا عدالت را خفه میکند؟
- احکام دینی » آیا شتر مرغ (نعامه) جزء ممسوخات است یا خیر؟
- تفسیر قرآن » منظور از روح درآیه شریفه (تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ) چه میباشد؟
- عقائد اسلامی » چون در جامعه ایران بی عدالتی و ظلم وجود دارد پس حکومت اسلامی ظالم است!
- حدیث شناسی » تمام احادیث در باب کفتر، از جعلیات اموی عباسی است!
- حدیث شناسی » السعيد سعيد في بطن امه و الشقی شقي في بطن امه
- حدیث شناسی » آیا داستان نماز صبحی که قضا شد در منابع روایی نقل شده است؟ آیا طبق این روایت میتوان از دیگران طلب استخاره کرد؟
- تفسیر قرآن » منظور از دوبار مردن و دوبار زنده شدن در آیه شریفه : (رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ) چه میباشد؟
- عقائد اسلامی » آیا وزیران حضرت مهدی علیه السّلام همه ایرانی هستند؟
- احکام دینی » چرا آیت الله سیستانی حکومت اسلامی تشکیل نداند؟
- عقائد اسلامی » شبهه و جواب؛ فایده کلاس اخلاق؛ نماز جمعه؛ دعای کمیل؛ زیارت عاشورا؛ راهیان نور؛ محرم و صفر؛ ایام فاطمیه؛ پیاده روی کربلا؛ ماه رمضان؛ اعتکاف و..... چه بوده ؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است!
- تهذیب و اخلاق » ابنعربی: ان شُربَالماء من الشهوات الکاذبة!
- عقائد اسلامی » آیا تأويل فقط در روز قيامت وجود دارد و ما در اين دنيا مكلف به عمل به ظاهر قرآن هستيم؟
- احکام دینی » ايا بوسيدن دست علماء حرام است؟!
سوال؛
سلام و علیکم ورحمت الله
عرض ادب
حاج اقا یه سوالی داشتم
این کلام مولا امیرالمومنین علی علیه السلام رو میشه تفسیر کنید و بفرمایید منظور مولا چی هست؟؟؟
امام على عليه السلام: لباس تو بر تن دیگری ماندگارتر است تا بر تن خودت. غررالحكم جلد ۱ صفحه ۳۳۳
ببخشید اگه وقتتون رو میگیرم
سلام و علیکم ورحمت الله
عرض ادب
حاج اقا یه سوالی داشتم
این کلام مولا امیرالمومنین علی علیه السلام رو میشه تفسیر کنید و بفرمایید منظور مولا چی هست؟؟؟
امام على عليه السلام: لباس تو بر تن دیگری ماندگارتر است تا بر تن خودت. غررالحكم جلد ۱ صفحه ۳۳۳
ببخشید اگه وقتتون رو میگیرم
جواب؛
علیکم السلام
ثيَابُكَ عَلَى غَيْرِكَ أَبْقَى لَكَ مِنْهَا عَلَيْك
به این روایت و تمامی آیات و روایات، می شود از دو جنبه ظاهری و غیبی (ملکی و ملکوتی، تفسیری و تاویلی) نظر کرد. اما از نظر لباس ظاهری، معنای روایت می تواند به معنای انفاق و بخشش و ماندگاری صدقه بر مؤمنین باشد. چرا که لباسی که در تن من است، به مرور زمان مندرس و غیر قابل استفاده خواهد شد، اما لباسی که بر تن محتاجی بپوشانم، با وجود مندرس شدن، همچنان باعث ثواب و اجر معنوی برای من خواهد بود.
اما از منظر عرفانی، می توان گفت انسان غیر معصوم، دائما در دو حالت ثواب و معصیت می باشد، اما در صورتی که در حال ثواب باشد، تمامی متعلقات همراه با او از جمله لباس و کفش و کلاه و میز و صندلی و فرش و ... با او در حال ذکر و تسبیح خداوند متعال خواهند بود، و شاید به همین دلیل است که ثواب کردن هر کس، ده برابر محاسبه می شود، اما زمانی که انسان در حال گناه باشد، هیچ یک از متعلقات او، با او همراهی نخواهند کرد، و شاید به همین دلیل باشد که برای گناه یک عقاب بیشتر نوشته نمی شود. (مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزى إِلَّا مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ) آیه 160 سوره انعام.
بنابر این لباسی که در تن برادر محتاجی کرده ای، در حال ثواب، همراهی با مؤمن دارد و ثواب این همراهی برای تو نیز نوشته می شود، اما در هنگام گناه، نه گناهی متوجه تو است و نه ثواب های نوشته شده قبلی قابل محو است. به خلاف جایی که لباس را خودم بر تن کرده باشم که در هنگام ثواب با من همراه است و باعث زیاد شدن ثوابم می باشد ، اما در هنگام گناه، ممکن است ثواب های قبلی لباسم، سوزانده شود.
معنای دیگری هم در مورد این آیه امکان دارد، که ثیاب رو به معنای پوشانندگی از عیوب بگیریم. طبق این معنا، اگر شما تذکری به برادر مؤمن خود بدهید، این تذکر اثر ماندگار تری نسبت به تذکر شما برای خودتان دارد. و این روایت در صدد بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، برای مخاطب است.
والله العالم بحقائق الأمور
محمدعلي بن السيد عادل العلوي
#محمدعلي_بن_السيد_عادل_العلوي
www.mAlawy.net
https://t.me/malawy_ir
از سوالات این بخش (حدیث شناسی)
- السعيد سعيد في بطن امه و الشقی شقي في بطن امه
- آیا داستان نماز صبحی که قضا شد در منابع روایی نقل شده است؟ آیا طبق این روایت میتوان از دیگران طلب استخاره کرد؟
- این کلام مولا امیرالمومنین علی علیه السلام رو میشه تفسیر کنید و بفرمایید منظور مولا چی هست؟؟؟ امام على عليه السلام: لباس تو بر تن دیگری ماندگارتر است تا بر تن خودت.
- تمام احادیث در باب کفتر، از جعلیات اموی عباسی است!