ارسال شبهه و سوال سریع
بروزرسانی: ۱۴۰۳/۷/۱۸ زندگینامه کتاب.رساله مقاله.شعر تصاویر دروس سخنرانی پرسش‌ها اخبار تماس
دسته بندی موضوعی آخرین پرسش‌ها پرسش‌های تصادفی پرسش‌های پربازدید

آخرین پرسش‌ها

پرسش‌های تصادفی

پرسش‌های پربازدید

پاسخ به شبهه: اگر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از روی هوی و هوس حرف نمیزند چرا خداوند در این آیه، قسمش را قبول نکرده است؟

آیه صراحت دارد که پیامبر از روی هوی و هوس حرفی نمی زند این ایه کامل به نفع پیامبر است ایه بعدی هم کامل بازهم به نفع پیامبر است هرچند که بوی توبیخ می دهد ولی دست پیامبر رابرای همبستر شدن باز می گذارد از توجیح بیزارم.
سوال این است که چرا از این داستان همبستر شدن پیامبر، روحانیون سعی در عوض کردن داستان داشته اند یکی گفته عسل یکی گفته خرما یکی گفته هنوز همبستر نشده بود گفت برمن حرام و... که در طول تاریخ پراست از این جهالت اخوندها

آیه صراحت دارد که پیامبر از روی هوی و هوس حرفی نمی زند این ایه کامل به نفع پیامبر است ایه بعدی هم کامل بازهم به نفع پیامبر است هرچند که بوی توبیخ می دهد ولی دست پیامبر رابرای همبستر شدن باز می گذارد از توجیح بیزارم.

 سوال این است که چرا از این داستان همبستر شدن پیامبر، روحانیون سعی در عوض کردن داستان داشته اند یکی گفته عسل یکی گفته خرما یکی گفته هنوز همبستر نشده بود گفت برمن حرام و... که در طول تاریخ پراست از این جهالت اخوندها



~~~~~~~~~~~~~~

جواب؛


ترجمه آیه اول

ای پیغمبر! چرا چیزی را که خدا بر تو حلال کرده است، به خاطر خوشنود ساختن همسرانت، بر خود حرام می‌کنی؟ خداوند آمرزگار مهربانی است 


ترجمه آیه دوم

و از روی هوا و هوس سخن نمی‌گوید. 


شبهه:

اگر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از روی هوی و هوس حرف نمیزند چرا خداوند در این آیه، قسمش را قبول نکرده است؟


جواب؛

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، در این داستان از روی هوی و هوس حرفی نزده است و کاری نکرده است، بلکه در امور شخصی خود (داستان عسل یا داستان ماریه) به دلایل مختلف، بر خود سخت گرفته و از حلال خود استفاده نکرده است . (شاید به دلیل جلب رضایت همسران خود، یا مبارزه با نفس خود، یا دوری از حرف مردم در این ماجرا و…)

اما خدای متعال به دلیل رحمت خود بر مومنان و خصوصا بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و یا به دلایل دیگر، در این مورد راضی به این مقدار از سختگیری پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم بر خود نمیشود.

لازم به ذکر است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در بسیاری از موارد بر خود سخت می گرفتند ، تا جایی که خدای متعال این آیه را نازل فرمودند ؛

(ای پیغمبر!) ما قرآن را برای تو نفرستاده‌ایم تا خویشتن را خسته و رنجور کنی.


چرا که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به دلیل عبودیت و بندگی خالص خود ، بسیاری از حلالهای خدا را ترک کرده بودند و بسیاری از اعمال و عبادات مستحب را بر خود واجب کرده بودند.


این امر برای ما بندگان هم بسیار اتفاق افتاده که مثلا نذر میکنیم و چیزی که بر ما واجب نیست را واجب میکنیم (مثلا نذر میکنیم تا یک سال نماز شب بخوانیم) و یا قسم می خوریم و چیزی که بر ما حرام نیست را حرام میکنیم. (مثلا قسم میخوریم برای مبارزه با نفس تا یک سال برنج نخوریم) 


این موارد و موارد مشابه به آن، قطعا حرف زدن از روی هوی و هوس نخواهد بود.



نکته مهم:

شک بسیار خوبه و مقدمه سوال کردن و گشتن هست اما بگردید برای رسیدن به یقین نه برای شک بیشتر


باز هم میگم، با سوال های مصداقی و موردی، فقط خودتون و افکار و آرامشتون رو بیشتر به هم میریزید، 

مبانی عقلی یا نقلی یا مشخصی رو قبول کنید و بعد اعتقادتون رو بر اساس اون مبانی مورد قبولتون پایه ریزی کنید.   




در مورد آیه میتونید این مطلب رو هم از تفسیر نور مطالعه بفرمایید:


براى اين آيه، شأن نزول‌هاى متفاوتى بيان شده است، امّا آنچه مسلّم است پيامبر كه همسران متعدّد داشت، گاهى گرفتار رفتارهاى حسادت‌آميز آنان مى‌شد و به خاطر جلب رضايت عمومى آنان، از حقوق مشروع خود مى‌گذشت. با آنكه اين تحريم‌ها، امرى شخصى بود، امّا چون پيامبر به عنوان الگوى جامعه معرّفى شده است، ممكن بود ديگران احساس كنند حكم شرعى است و از آن پيروى كنند، لذا خداوند پيامبرش را از آن برحذر مى‌دارد و در واقع به مردم مى‌فهماند كه اين‌گونه رفتارهاى پيامبر، شخصى بوده و نبايد براى ديگران ملاك عمل قرار گيرد.

يكى از دلايلِ اينكه قرآن از طرف خداوند نازل شده است، لحن توبيخى قرآن نسبت به پيامبر در برخى آيات است، زيرا هيچ كس در كتاب رسمى و هميشگى‌اش، خودش را توبيخ نمى‌كند و همين عتاب‌ها نشانه آن است كه وحى الهى تحريف نشده است.


والله العالم بحقائق الأمور

سید محمد علوی

تاریخ: [۱۴۰۰/۱۱/۱]     بازدید: [456]

از سوالات این بخش (عقائد اسلامی)

ارسال سوال