دسته بندی موضوعی
آخرین پرسشها
پرسشهای تصادفی
پرسشهای پربازدید
آخرین پرسشها
- حدیث شناسی » این کلام مولا امیرالمومنین علی علیه السلام رو میشه تفسیر کنید و بفرمایید منظور مولا چی هست؟؟؟ امام على عليه السلام: لباس تو بر تن دیگری ماندگارتر است تا بر تن خودت.
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: شخصی از آیتالله بروجردی پرسید: امام جعفر صادق از چه نظر در شیعه اهمیت دارد به جز امامت ایشان؟!
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه؛ درد و دلی جوابیهطور، خدمت نویسندهی محترم جناب آقای رضا امیرخانی
- عقائد اسلامی » مشکل من خدا و پیغمبر نیست، مشکل من آخونده، همین!
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: اگر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از روی هوی و هوس حرف نمیزند چرا خداوند در این آیه، قسمش را قبول نکرده است؟
- عقائد اسلامی » زمان احکامی که اخوندها با ان حکومت می کردن تمام است، مثل حرام بودن دوش حمام، حرام بودن قند حبه،…؟!!
- عقائد اسلامی » زمان احکامی که اخوندها با ان حکومت می کردن تمام است، مثل حرام بودن دوش حمام، حرام بودن قند حبه،…؟!!
- تفسیر قرآن » حضرت سلیمان می فرمایند ( هَبْ لِي مُلْكاً لا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي) این انحصار طلبی برای ایشان چگونه توجیه می شود؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: واجبات خدا؛ واجبات مردم!
- عقائد اسلامی » آیا تمام مذاهب و ادیان غیر شیعی وغیر اسلامی در واقع کافر می باشند؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است!
- عقائد اسلامی » محبوبیت روحانیت در حکومت انقلاب اسلامی پایین آمده است!!!
- عقائد اسلامی » آیا در زمانی که امراض واگیرداری مانند کرونا در جامعه شایع شده است، باید همچنان به هیئت ها رفت؟
- عقائد اسلامی » این همه بی عدالتی که در جامعه به وضوح دیده میشود!!؟
- تفسیر قرآن » منظور از روح درآیه شریفه (تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ) چه میباشد؟
پرسشهای تصادفی
- عقائد اسلامی » آیا تأويل فقط در روز قيامت وجود دارد و ما در اين دنيا مكلف به عمل به ظاهر قرآن هستيم؟
- عقائد اسلامی » آیا صدای طبل حسین عدالت را بیدار میکند یا عدالت را خفه میکند؟
- عقائد اسلامی » مشکل من خدا و پیغمبر نیست، مشکل من آخونده، همین!
- حدیث شناسی » تمام احادیث در باب کفتر، از جعلیات اموی عباسی است!
- عقائد اسلامی » این همه بی عدالتی که در جامعه به وضوح دیده میشود!!؟
- عقائد اسلامی » آیا این روایت دلالت بر عدم عصمت ائمه علیهم السلام دارد (فَرَآنِي أُوذِي الْخَطَاطِيفَ فَقَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْتُلْهُنَّ وَ لَا تُؤْذِهِنَّ)؟
- احکام دینی » تفاوت بين سوال درباره يك شبهه و بين ترويج يك شبهه!
- احکام دینی » نواقص حكومت اسلامي
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: واجبات خدا؛ واجبات مردم!
- تفسیر قرآن » حضرت سلیمان می فرمایند ( هَبْ لِي مُلْكاً لا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي) این انحصار طلبی برای ایشان چگونه توجیه می شود؟
- حدیث شناسی » این کلام مولا امیرالمومنین علی علیه السلام رو میشه تفسیر کنید و بفرمایید منظور مولا چی هست؟؟؟ امام على عليه السلام: لباس تو بر تن دیگری ماندگارتر است تا بر تن خودت.
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه؛ درد و دلی جوابیهطور، خدمت نویسندهی محترم جناب آقای رضا امیرخانی
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: اگر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از روی هوی و هوس حرف نمیزند چرا خداوند در این آیه، قسمش را قبول نکرده است؟
- عقائد اسلامی » بهتر است مراجع و جمهوري اسلامي در مقابل اراده مردم نايستند
- تهذیب و اخلاق » ابنعربی: ان شُربَالماء من الشهوات الکاذبة!
پرسشهای پربازدید
- عقائد اسلامی » آیا صدای طبل حسین عدالت را بیدار میکند یا عدالت را خفه میکند؟
- احکام دینی » آیا شتر مرغ (نعامه) جزء ممسوخات است یا خیر؟
- تفسیر قرآن » منظور از روح درآیه شریفه (تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ) چه میباشد؟
- عقائد اسلامی » چون در جامعه ایران بی عدالتی و ظلم وجود دارد پس حکومت اسلامی ظالم است!
- حدیث شناسی » تمام احادیث در باب کفتر، از جعلیات اموی عباسی است!
- حدیث شناسی » السعيد سعيد في بطن امه و الشقی شقي في بطن امه
- حدیث شناسی » آیا داستان نماز صبحی که قضا شد در منابع روایی نقل شده است؟ آیا طبق این روایت میتوان از دیگران طلب استخاره کرد؟
- تفسیر قرآن » منظور از دوبار مردن و دوبار زنده شدن در آیه شریفه : (رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ) چه میباشد؟
- عقائد اسلامی » آیا وزیران حضرت مهدی علیه السّلام همه ایرانی هستند؟
- احکام دینی » چرا آیت الله سیستانی حکومت اسلامی تشکیل نداند؟
- عقائد اسلامی » شبهه و جواب؛ فایده کلاس اخلاق؛ نماز جمعه؛ دعای کمیل؛ زیارت عاشورا؛ راهیان نور؛ محرم و صفر؛ ایام فاطمیه؛ پیاده روی کربلا؛ ماه رمضان؛ اعتکاف و..... چه بوده ؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است!
- تهذیب و اخلاق » ابنعربی: ان شُربَالماء من الشهوات الکاذبة!
- عقائد اسلامی » آیا تأويل فقط در روز قيامت وجود دارد و ما در اين دنيا مكلف به عمل به ظاهر قرآن هستيم؟
- عقائد اسلامی » بهتر است مراجع و جمهوري اسلامي در مقابل اراده مردم نايستند
با سلام
آیا تمام مذاهب و ادیان غیر شیعی وغیر اسلامی در واقع کافر می باشند؟
به این معنا که تمامی ادیان موجود اهل جهنم می باشند و فقط شیعیان دوازده امامی به بهشت میروند؟
آیا کفر باطنی به معنای منافق می باشد؟
آیا تمام مذاهب و ادیان غیر شیعی وغیر اسلامی در واقع کافر می باشند؟
به این معنا که تمامی ادیان موجود اهل جهنم می باشند و فقط شیعیان دوازده امامی به بهشت میروند؟
آیا کفر باطنی به معنای منافق می باشد؟
بسم الله الرحمن الرحیم
در مباحث اعتقادی شیعه، فرعی به نام (العدیلة عند الموت) وجود دارد که روایات وادعیه ی متعددی در مورد آن از جانب چند تن از ائمه أطهار علیهم السلام وارد شده است.
از جمله این موارد میتوان به دعای عدیله کبیر و دعای عدیله صغیر وروایات امام صادق و امام کاظم و امام رضا علیهم السلام در منابع روایی و ادعیه مأثور شیعه رجوع کرد.
همچنین در این زمینه می توان به روایات بیان کننده ایمان مستقر و ایمان مستودع رجوع کرد.
اما عدیله در هنگام مرگ به معنای بازپس گیری مذهب ظاهری، از کسانی می باشد که به ظاهر و در نامگذاری جزو دینداران بوده اند اما در مقام عمل، پایبند به اصول و مبانی و یا برخی وظایف دینی خود نبوده اند.
از جمله این موارد میتوان به تارک نماز، تارک حجّ، تارک روزه و... اشاره کرد، که وجود روایات متعدد در کفر این افراد، دلیل و گواه روشنی بر صدق این مطلب می باشد.
از همین رو و به دلیل وجود روایات فراوان در منابع معتبر شیعی، قبول دین حق نیز برای کسانی که در زندگی دنیایی خود به وظایف دینی خود پایبند بوده اند و عناد و لجاجتی در عدم قبول حق نداشته اند، و یا به دلیل غفلتِ قابل بخشش، از قبول حقیقت درمانده اند، در هنگام مرگ امکان پذیر می باشد.
به همین دلیل قول به کفر اخروی مذاهب غیر اسلامی و فِرق غیر اثنی عشری، و عدم قبول اعمال کسانی که قائل به نبوت و ولایت و امامت نمی باشند، از مسلمات شیعی می باشد، اما این مطلب در صورتی تحقق پیدا میکند که فرد غیر شیعی، به همان صورت از دنیا رفته و مشمول القاء دین حق در لحظه ی مرگ نشده باشد.
و در مقابل، نجات و بهشت برای فرد شیعی در صورتی ثابت می باشد که مشمول عدیله ی هنگام مرگ نشده باشد، اما در صورت عدیله، فردی که در تمام عمر ادعای تشیع داشته است، کافر و بی دین میمیرد و در مقابل فردی که در تمام زندگانی به ظاهر از مذاهب دیگر اسلامی یا غیر اسلامی بوده، به دلیل عملکرد مناسب خود و عدم عناد و لجاجت، وارد در دایره دین حق می باشد.
روشن ترین شاهد بر این مطلب، علاوه بر روایات و آیات فراوان، اولین جملات تلقین میت در هنگام خاکسپاری وی می باشد:
(اسْمَعْ افْهَمْ يَا فُلانَ ابْنَ فُلانٍ، هَلْ أَنْتَ عَلَى الْعَهْدِ الَّذِي فارَقْتَنا عَلَيْهِ مِنْ شَهادَةِ أَنْ لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيكَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ وَ سَيِّدُ النَّبِيِّينَ وَخَاتَمُ الْمُرْسَلِينَ، وَأَنَّ عَلِيَّاً أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّينَ وَ إِمامٌ افْتَرَضَ اللّٰهُ طاعَتَهُ عَلَى الْعالَمِينَ، وَأَنَّ الْحَسَنَ وَالْحُسَيْنَ...)
در این جملات که اندکی پس از فوت متوفی به وی تلقین میشود، از وی سوال می شود که: آیا هنوز بر دین و مذهب خود پایبند می باشد، یا از عهد دنیایی و مذهب خود رویگردان شده است.
بنابر این کفر باطنی یا اخروی تمام افراد(در صورتی که این دو اصطلاح را به یک معنی بپنداریم)، امریست که جز خدای متعال و ائمه اطهار علیهم السلام، کسی از آن آگاهی ندارد، و نمی توان حکم قطعی بر کفر اخروی یا باطنی فرد یا افرادی داشت، مگر در صورتی که خدای متعال و یا ائمه اطهار علیهم السلام بر کفر و جهنمی بودن فردی یا قومی تصریح داشته باشند.
و فتاوای علمای شیعه بر کفر اخروی یا باطنی تمام مذاهب و فرق اسلامی و غیر اسلامی به غیر از شیعه، در صورت فوت فرد غیر شیعی و حشر وی در قیامت، بر اعتقادات باطل خود می باشد، که امری معقول و منقول می باشد.
به همین دلیل برای اصحاب تمام فرق و مذاهب امکان هدایت تا آخرین لحظه حیات وجود دارد، همانطور که امکان ضلالت و گمراهی و عدیله، برای تمام کسانی که به ظاهر دارای مذهب تشیع میباشند تا آخرین لحظه ی حیات و حتی در هنگام مرگ، وجود خواهد داشت.
از این رو مسئله اهل دوزخ بودن تمام ادیان و مذاهب و فرق غیر شیعی، قابلیت درک بهتری داشته، و برای حل آن نیازی به تغییر مبانی شیعی و یا تمسک به نظریه های روشنفکرانه ی بدون پشتوانه روایی، نمی باشد.
ذکر این نکته ضروری است که کفر باطنی در این مسئله، به معنای نفاق مصطلح نمی باشد، چرا که نفاق به معنای اظهار اسلام و پنهان داشتن کفر حقیقی برای منافق است، در حالی که کفر باطنی به معنای اسلام ظاهری و باطنی با وجود عدم نجات اخروی و در قیامت می باشد.
همچنین لازم به ذکر است که مطالب فوق، با نظریه تعدد صراطات و قرائات که از سوی برخی افراد، مطرح و بسط داده شده است، به کلی متباین می باشد.
والله العالم بحقائق الأمور
سید محمد علوی
آیات:
(وَهُوَ ٱلَّذِيٓ أَنشَأَكُم مِّن نَّفۡسٖ وَٰحِدَةٖ فَمُسۡتَقَرّٞ وَمُسۡتَوۡدَعٞۗ قَدۡ فَصَّلۡنَا ٱلۡأٓيَٰتِ لِقَوۡمٖ يَفۡقَهُونَ) الأنعام 98
روایات:
وَ عَنْهُ: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى. عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ، عَنْ أَبِي أَيُّوبَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ، عَنْ أَحَدِهِمَا (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ)، قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: «إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ خَلْقاً لِلْإِيمَانِ لاَ زَوَالَ لَهُ، وَ خَلَقَ خَلْقاً [لِلْكُفْرِ لاَ زَوَالَ لَهُ، وَ خَلَقَ خَلْقاً] بَيْنَ ذَلِكَ، وَ اِسْتَوْدَعَ بَعْضَهُمُ اَلْإِيمَانَ، فَإِنْ يَشَأْ أَنْ يُتِمَّهُ لَهُمْ أَتَمَّهُ، وَ إِنْ يَشَأْ أَنْ يَسْلُبَهُمْ إِيَّاهُ سَلَبَهُمْ، وَ كَانَ فُلاَنٌ مِنْهُمْ مُعَاراً».
نشانی : البرهان في تفسير القرآن , جلد۲ , صفحه۴۵۸
مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ: عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَرَّارٍ، عَنْ يُونُسَ، عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)، قَالَ: «إِنَّ اَللَّهَ خَلَقَ اَلنَّبِيِّينَ عَلَى اَلنُّبُوَّةِ، فَلاَ يَكُونُونَ إِلاَّ أَنْبِيَاءَ، وَ خَلَقَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَى اَلْإِيمَانِ فَلاَ يَكُونُونَ إِلاَّ مُؤْمِنِينَ، وَ أَعَارَ قَوْماً إِيمَاناً فَإِنْ شَاءَ تَمَّمَهُ لَهُمْ، وَ إِنْ شَاءَ سَلَبَهُمْ إِيَّاهُ - قَالَ - وَ فِيهِمْ جَرَتْ فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ ». وَ قَالَ لِي: «إِنَّ فُلاَناً كَانَ مُسْتَوْدَعاً فَلَمَّا كَذَبَ عَلَيْنَا سَلَبَهُ اَللَّهُ إِيمَانَهُ ».
نشانی : البرهان في تفسير القرآن , جلد۲ , صفحه۴۵۸
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ: « هُوَ اَلَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وٰاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ » قَالَ: مَا يَقُولُ أَهْلُ بَلَدِكَ اَلَّذِي أَنْتَ فِيهِ قَالَ: قُلْتُ: يَقُولُونَ مُسْتَقَرٌّ فِي اَلرَّحِمِ وَ مُسْتَوْدَعٌ فِي اَلصُّلْبِ فَقَالَ: كَذَبُوا اَلْمُسْتَقَرُّ مَا اِسْتَقَرَّ اَلْإِيمَانُ فِي قَلْبِهِ فَلاَ يُنْزَعُ مِنْهُ أَبَداً، وَ اَلْمُسْتَوْدَعُ اَلَّذِي يُسْتَوْدَعُ اَلْإِيمَانَ زَمَاناً ثُمَّ يُسْلَبُهُ وَ قَدْ كَانَ اَلزُّبَيْرُ مِنْهُمْ .
نشانی : التفسير (للعیاشی) , جلد۱ , صفحه۳۷۱
عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي اَلْأَصْبَغِ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ هُوَ يَسْأَلُ عَنْ مُسْتَقَرٍّ « وَ مُسْتَوْدَعٌ » ، قَالَ: مُسْتَقَرٌّ فِي اَلرَّحِمِ وَ مُسْتَوْدَعٌ فِي اَلصُّلْبِ، وَ قَدْ يَكُونُ مُسْتَوْدَعَ اَلْإِيمَانِ ثُمَّ يُنْزَعُ مِنْهُ، وَ لَقَدْ مَشَى اَلزُّبَيْرُ فِي ضَوْءِ اَلْإِيمَانِ وَ نُورِهِ حِينَ قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَتَّى مَشَى بِالسَّيْفِ وَ هُوَ يَقُولُ: لاَ نُبَايِعُ إِلاَّ عَلِيّاً .
نشانی : التفسير (للعیاشی) , جلد۱ , صفحه۳۷۱
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي قَوْلِهِ: « هُوَ اَلَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وٰاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ » قَالَ: مَا كَانَ مِنَ اَلْإِيمَانِ اَلْمُسْتَقَرِّ فَمُسْتَقَرٌّ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ [أَوْ أَبَداً] وَ مَا كَانَ مُسْتَوْدَعاً سَلَبَهُ اَللَّهُ قَبْلَ اَلْمَمَاتِ .
نشانی : التفسير (للعیاشی) , جلد۱ , صفحه۳۷۱
عَنْ صَفْوَانَ قَالَ: سَأَلَنِي أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ مُحَمَّدُ بْنُ اَلْخَلَفِ جَالِسٌ فَقَالَ لِي مَاتَ يَحْيَى بْنُ اَلْقَاسِمِ اَلْحَذَّاءُ فَقُلْتُ لَهُ: نَعَمْ وَ مَاتَ زُرْعَةُ فَقَالَ: كَانَ جَعْفَرٌ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ « فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ » فَالْمُسْتَقَرُّ قَوْمٌ يُعْطَونَ اَلْإِيمَانَ وَ يَسْتَقِرَّ فِي قُلُوبِهِمْ، وَ اَلْمُسْتَوْدَعُ قَوْمٌ يُعْطَوْنَ اَلْإِيمَانَ ثُمَّ يُسْلَبُونَهُ .
نشانی : التفسير (للعیاشی) , جلد۱ , صفحه۳۷۲
عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ « فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ » قَالَ اَلْمُسْتَقَرِّ اَلْإِيمَانُ اَلثَّابِتُ وَ اَلْمُسْتَوْدَعُ اَلْمُعَارُ .
نشانی : التفسير (للعیاشی) , جلد۱ , صفحه۳۷۲
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: إِنَّ اَللَّهَ خَلَقَ خَلْقاً لِلْإِيمَانِ لاَ زَوَالَ لَهُ، وَ خَلَقَ خَلْقاً لِلْكُفْرِ لاَ زَوَالَ لَهُ وَ خَلَقَ خَلْقاً بَيْنَ ذَلِكَ فَاسْتُوْدِعَ بَعْضُهُمْ اَلْإِيمَانَ، فَإِنْ شَاءَ أَنْ يُتِمَّهُ لَهُمْ أَتَمَّهُ، وَ إِنْ شَاءَ أَنْ يَسْلُبَهُمْ إِيَّاهُ سَلَبَهُمْ .
نشانی : التفسير (للعیاشی) , جلد۱ , صفحه۳۷۳
آل محمد عليهم السّلام و قوله وَ هُوَ اَلَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وٰاحِدَةٍ قال من آدم فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ قال المستقر الإيمان، الذي يثبت في قلب الرجل إلى أن يموت و المستودع هو المسلوب منه الإيمان و قوله وَ هُوَ اَلَّذِي أَنْزَلَ مِنَ اَلسَّمٰاءِ مٰاءً.
علی بن ابراهیم قمی ، جلد 1 ، صفحه 211
فِي تَهْذِيبِ اَلْأَحْكَامِ فِي اَلدُّعَاءِ بَعْدَ صَلَوةِ اَلْغَدِيرِ اَلْمُسْنَدِ إِلَى اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْئَلُكَ بِالْحَقِّ اَلَّذِي جَعَلْتَهُ عِنْدَهُمْ وَ بِالَّذِي فَضَّلْتَهُمْ عَلَى اَلْعَالَمِينَ جَمِيعاً أَنْ تُبَارِكَ لَنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا اَلَّذِي أَكْرَمْتَنَا فِيهِ، وَ أَنْ تُتِمَّ عَلَيْنَا نِعْمَتَكَ وَ تَجْعَلَهُ عِنْدَنَا مُسْتَقَرّاً وَ لاَ تَسْلُبَنَا أَبَداً، وَ لاَ تَجْعَلَهُ مُسْتَوْدَعاً فَإِنَّكَ قُلْتَ: «فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ» فَاجْعَلْهُ مُسْتَقَرّاً وَ لاَ تَجْعَلْهُ مُسْتَوْدَعاً.
نشانی : تفسير نور الثقلين , جلد۱ , صفحه۷۵۰
وَ عَنْهُ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ اَلنَّهَاوَنْدِيِّ عَنْ أَبِي عَاصِمٍ يُوسُفَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ اَلدَّيْلَمِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ شِيعَتَكَ تَقُولُ إِنَّ اَلْإِيمَانَ مُسْتَقَرُّ «وَ مُسْتَوْدَعٌ» فَعَلِّمْنِي شَيْئاً إِذَا أَنَا قُلْتُهُ اِسْتَكْمَلْتُ اَلْإِيمَانَ قَالَ «قُلْ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلاَةٍ فَرِيضَةٍ رَضِيتُ بِاللَّهِ رَبّاً وَ بِمُحَمَّدٍ نَبِيّاً وَ بِالْإِسْلاَمِ دِيناً وَ بِالْقُرْآنِ كِتَاباً وَ بِالْكَعْبَةِ قِبْلَةً وَ بِعَلِيٍّ وَلِيّاً وَ إِمَاماً وَ بِالْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ وَ اَلْأَئِمَّةِ صَلَوَاتُُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ اَللَّهُمَّ إِنِّي رَضِيتُ بِهِمْ أَئِمَّةً فَارْضَنِي لَهُمْ «إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»
نشانی : تهذيب الأحكام , جلد۲ , صفحه۱۰۹
... يَا كُمَيْلُ أُقْسِمُ بِاللَّهِ لَسَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ إِنَّ اَلشَّيْطَانَ إِذَا حَمَلَ قَوْماً عَلَى اَلْفَوَاحِشِ مِثْلِ اَلزِّنَى وَ شُرْبِ اَلْخَمْرِ وَ اَلرِّبَا وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِكَ مِنَ اَلْخَنَى وَ اَلْمَأْثَمِ حَبَّبَ إِلَيْهِمُ اَلْعِبَادَةَ اَلشَّدِيدَةَ وَ اَلْخُشُوعَ وَ اَلرُّكُوعَ وَ اَلْخُضُوعَ وَ اَلسُّجُودَ ثُمَّ حَمَلَهُمْ عَلَى وَلاَيَةِ اَلْأَئِمَّةِ اَلَّذِينَ يَدْعُونَ إِلَى اَلنَّارِ وَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ لاَ يُنْصَرُونَ - يَا كُمَيْلُ إِنَّهُ مُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ وَ اِحْذَرْ أَنْ تَكُونَ مِنَ اَلْمُسْتَوْدَعِينَ - يَا كُمَيْلُ إِنَّمَا تَسْتَحِقُّ أَنْ تَكُونَ مُسْتَقَرّاً إِذَا لَزِمْتَ اَلْجَادَّةَ اَلْوَاضِحَةَ اَلَّتِي لاَ تُخْرِجُكَ إِلَى عِوَجٍ وَ لاَ تُزِيلُكَ عَنْ مَنْهَجِ مَا حَمَلْنَاكَ عَلَيْهِ وَ مَا هَدَيْنَاكَ إِلَيْهِ...
نشانی : بشارة المصطفی لشیعة المرتضی , جلد۱ , صفحه۲۴
وَ قَالَ: «إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ هَدَاكُمْ وَ نَوَّرَ لَكُمْ، وَ قَدْ كَانَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّمَا هُوَ مُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ، فَالْمُسْتَقَرُّ اَلْإِيمَانُ اَلثَّابِتُ، وَ اَلْمُسْتَوْدَعُ اَلْمُعَارُ، تَسْتَطِيعُ أَنْ تَهْدِيَ مَنْ أَضَلَّ اَللَّهُ؟!» .
نشانی : قرب الإسناد , جلد۱ , صفحه۳۸۲
وَ كَانَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ فِي سَجْدَتِهِ يَا كَائِنُ قَبْلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ يَا مُكَوِّنَ كُلِّ شَيْءٍ لاَ تَفْضَحْنِي فَإِنَّكَ بِي عَالِمٌ وَ لاَ تُعَذِّبْنِي فَإِنَّكَ عَلَيَّ قَادِرٌ اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ اَلْعَدِيلَةِ عِنْدَ اَلْمَوْتِ وَ مِنْ شَرِّ اَلْمَرْجُوعِ فِي اَلْقَبْرِ وَ مِنَ اَلنَّدَامَةِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ عِيشَةً نَقِيَّةً وَ مِيتَةً سَوِيَّةً وَ مُنْقَلَباً كَرِيماً غَيْرَ مُخْزٍ وَ لاَ فَاضِحٍ .
نشانی : فقه الرضا , جلد۱ , صفحه۱۴۱
عَلِيُّ بْنُ حَاتِمٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ بَعْضِ مَنْ رَوَاهُ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : ... اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ اَلْعَدِيلَةِ عِنْدَ اَلْمَوْتِ...
نشانی : تهذيب الأحکام , جلد۳ , صفحه۸۸
...دُعَاءُ اَلْعَدِيلَةِ اَلصَّغِيرِ
نشانی : زاد المعاد , جلد۱ , صفحه۴۲۴
...دُعَاءُ اَلْعَدِيلَةِ اَلْكَبِيرِ
نشانی : زاد المعاد , جلد۱ , صفحه۴۲۲
جا، [المجالس للمفيد ] ، عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ اَلزُّبَيْرِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَهْدِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَمْرٍو عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِي خَالِدٍ اَلْكَابُلِيِّ عَنِ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ: دَخَلَ اَلْحَارِثُ اَلْهَمْدَانِيُّ عَلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ.... وَ أُبَشِّرُكَ يَا حَارِثُ لَتَعْرِفُنِي عِنْدَ اَلْمَمَاتِ وَ عِنْدَ اَلصِّرَاطِ وَ عِنْدَ اَلْحَوْضِ وَ عِنْدَ اَلْمُقَاسَمَةِ ....
قَالَ جَمِيلُ بْنُ صَالِحٍ وَ أَنْشَدَنِي أَبُو هَاشِمٍ اَلسَّيِّدُ اَلْحِمْيَرِيُّ رَحِمَهُ اَللَّهُ فِيمَا تَضَمَّنَهُ هَذَا اَلْخَبَرُ
قَوْلُ عَلِيٍّ لِحَارِثٍ عَجَبٌ
كَمْ ثَمَّ أُعْجُوبَةً لَهُ حَمَلاً
يَا حَارِ هَمْدَانَ مَنْ يَمُتْ يَرَنِي
مِنْ مُؤْمِنٍ أَوْ مُنَافِقٍ قُبُلاً
يَعْرِفُنِي طَرْفُهُ وَ أَعْرِفُهُ
بِنَعْتِهِ وَ اِسْمِهِ وَ مَا عَمِلاَ
نشانی : بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۶ , صفحه۱۷۸
34 - عن أبي حمزة الثمالي قال: قلت لأبي جعفر عليه السلام: ما يصنع بأحد عند الموت قال: اما والله يا با حمزة ما بين أحدكم وبين أن يرى مكانه من الله ومكانه منا يقر به عينه الا ان يبلغ نفسه ها هنا، ثم أهوى بيده إلى نحره، الا أبشرك يا با حمزة فقلت: بلى جعلت فداك، فقال: إذا كان ذلك أتاه رسول الله صلى الله عليه وآله وعلي عليه السلام معه، قعد عند رأسه فقال له إذا كان ذلك رسول الله صلى الله عليه وآله:
أما تعرفني؟ أنا رسول الله هلم الينا فما امامك خير لك مما خلفت، اما ما كنت تخاف فقد أمنته، واما ما كنت ترجو فقد هجمت عليه، أيتها الروح أخرجي إلى روح الله ورضوانه، ويقول له علي عليه السلام مثل قول رسول الله صلى الله عليه وآله ثم قال: يا با حمزة الا أخبرك بذلك من كتاب الله؟ قوله: (الذين آمنوا وكانوا يتقون) الآية.
نام کتاب : تفسير العياشي نویسنده : العياشي، محمد بن مسعود جلد : 2 صفحه : 126
صح : عن الرضا ، عن آبائه : قال : قال علي بن أبي طالب 7 : من أحبني وجدني عند مماته بحيث يحب ، ومن أبغضني وجدني عند مماته بحيث يكره.
نام کتاب : بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 6 صفحه : 188
٢٦ ـ شي : محمد ، عن يونس ، عن بعض أصحابنا ، قال : قال لي أبوجعفر 7 : « كل نفس ذائقة الموت ومبشورة » كذا نزل بها على محمد (ص) ، إنه ليس أحد من هذه الامة إلا يستبشرون ، فأما المؤمنون فيبشرون إلى قرة عين ، وأما الفجار فيبشرون إلى خزي الله إياهم.
٢٧ ـ شى : عن الحارث بن المغيرة ، عن أبي عبدالله 7 في قول الله : « وإن من أهل الكتاب إلا ليؤمنن به قبل موته ويوم القيمة يكون عليهم شهيدا » قال : هو رسول الله 9.
٣٠ ـ شى : عن جابر ، عن أبي جعفر 7 في قوله : « وإن من أهل الكتاب إلا ليؤمنن به قبل موته ويوم القيمة يكون عليهم شهيدا » قال : ليس من أحد من جميع الاديان يموت إلا رأى رسول الله 9 وأميرالمؤمنين حقا من الاولين والآخرين.
٢٩ ـ شى : عن المشرقي ، عن غير واحد في قوله : « وإن من أهل الكتاب إلا ليؤمنن به قبل موته » يعني بذلك محمدا 9 ، إنه لا يموت يهودي ولا نصراني أبدا حتى يعرف أنه رسول الله 9 ، وأنه قد كان به كافرا.
٣١ ـ شى : عن صفوان بن مهران ، عن أبي عبدالله 7 قال : إن الشيطان ليأتي الرجل من أوليائنا عند موته ، يأتيه عن يمينه وعن يساره ليصده عما هو عليه فيأبي الله له ذلك ، وكذلك قال الله : « يثبت الله الذين آمنوا بالقول الثابت في الحيوة الدنيا وفي الآخرة ».
٣٣ ـ م : « إن الذين كفروا وماتوا وهم كفار اولئك عليهم لعنة الله والملائكة والناس أجمعين خالدين فيها لا يخفف عنهم العذاب ولا هم ينظرون » قال الامام (ع) : قال الله تعالى : « إن الذين كفروا » بالله في ردهم نبوة محمد (ص) ، وولاية علي بن أبي طالب 7 وآلهما : « وماتوا » على كفرهم « وهم كفار اولئك عليهم لعنة الله » يوجب الله تعالى لهم البعد من الرحمة والسحق من الثواب » والملائكة « وعليهم لعنة الملائكة يلعنونهم « والناس أجمعين » كل يلعنهم ، لان كلا من المأمورين المنتهين يلعنون الكافرين والكافرون أيضا يقولون : لعن الله الكافرين ، فهم في لعن أنفسهم أيضا « خالدين فيها » في اللعنة ، في نار جهنم » لا يخفف عنهم العذاب « يوما ولا ساعة » ولا هم ينظرون « لا يؤخرون ساعة إلا يحل بهم العذاب. قال علي بن الحسين (ع) : قال رسول الله (ص) : إن هؤلاء الكاتمين لصفة رسول الله (ص) والجاحدين لحلية علي ولي الله إذا أتاهم ملك الموت ليقبض أرواحهم أتاهم بأفظع المناظر وأقبح الوجوه ، فيحيط بهم عند نزع أرواحهم مردة شياطينهم الذين كانوا يعرفونهم ، ثم يقول ملك الموت : ابشري أيتها النفس الخبيثة الكافرة بربها بجحد نبوة نبيها (ص) وإمامة علي وصيه 7 بلعنة من الله وغضب ، ثم يقول : ارفع رأسك و طرفك وانظر ، فيرى دون العرش محمدا 9 على سرير بين يدي عرش الرحمن ويرى عليا 7 على كرسي بين يديه ، وسائر الائمة : على مراتبهم الشريفة بحضرته ثم يرى الجنان قد فتحت أبوابها ، ويرى القصور والدرجات والمنازل التي تقصر عنها أماني المتمنين ، فيقول له : لو كنت لاوليائك مواليا كانت روحك يعرج بها إلى حضرتهم ، وكان يكون مأواك في تلك الجنان ، وكانت تكون منازلك [١] وأولياؤك ومجاوروك ومقاربوك ، فانظر ، فيرفع حجب الهاوية [٢] فيراها بما فيها من بلاياها ودواهيها وعقاربها وحياتها وأفاعيها وصروف عذابها ونكالها ، فيقال له : فتلك إذا منازلك. ثم تمثل له شياطينه هؤلاء الذين كانوا يغوونه ويقبل منهم مقرنين هناك في الاصفاد [٣] والاغلال ، فيكون موته بأشد حسرة وأعظم أسف.
٣٤ ـ ين : صفوان ، عن أبي بصير ، عن أبي جعفر 7 قال : ما بين أحدكم وبين أن يرى ما تقر به عينه إلا أن تبلغ نفسه هذه ، فيأتيه ملك الموت فيقول : أما ما كنت تطمع فيه من الدنيا فقد فاتك ، فأما ما كنت تطمع فيه من الآخرة فقد أشرقت عليه ، وأمامك سلف [٤] صدق رسول الله 9 وعلي وإبراهيم.
٣٧ ـ الفضيل بن يسار ، عن الباقرين 8 قالا : حرام على روح أن تفارق جسدها حتى ترى محمدا وعليا وحسنا وحسينا بحيث تقر عينها. [٢]
٣٨ ـ الحافظ أبونعيم بالاسناد عن هند الجملي ، عن أميرالمؤمنين 7 ، وروى الشعبي وجماعة من أصحابنا عن الحارث الاعور عنه 7 : ولا يموت عبد يحبني إلا رآني حيث يحب ، ولا يموت عبد يبغضني إلا رآني حيث يكره.
٤١ ـ كش : محمد بن مسعود ، عن جعفر بن أحمد بن أيوب ، عن العمركي ، عن ابن فضال ، عن يونس بن يعقوب ، عن سعيد بن يسار أنه حضر أحد ابني سابور و كان لهما ورع وإخبات ، فمرض أحدهما ـ ولا أحسبه إلا زكريا بن سابور قال : فحضرته عند موته قال : فبسط يده ثم قال : ابيضت يدي يا علي قال : فدخلت على أبي عبدالله 7 ـ وعنده محمد بن مسلم ـ فلما قمت من عنده ظننت أن محمد بن مسلم أخبره بخبر الرجل فأتبعني برسول فرجعت إليه فقال : أخبرني خبر الرجل الذي حضرته عند الموت ، أي شئ سمعته يقول؟ قلت بسط يده فقال : ابيضت يدي يا علي ، فقال أبوعبدالله 7 : رآه والله رآه والله رآه والله.
٤٣ ـ بشا : محمد بن أحمد بن شهريار ، عن محمد بن محمد النوسي ، [١] عن محمد بن علي القرشي ، عن جعفر بن محمد بن عمر الاحمسي ، [٢] عن عبيد بن كثير الهلالي ، عن يحيى بن مساور ، عن أبي الجارود ، عن أبي جعفر ، عن آبائه (ع) ، عن النبي (ص) ، قال : يحيى بن مساور : أخبرنا أبوخالد الواسطي ، عن زيد بن علي ، عن أبيه 7 قالوا : قال رسول الله 9 : والذي نفسي بيده لا تفارق روح جسد صاحبها حتى تأكل من ثمار الجنة أو من شجرة الزقوم ، وحين ترى ملك الموت تراني وترى عليا وفاطمة وحسنا وحسينا : ، فإن كان يحبنا قلت : يا ملك الموت ارفق به إنه كان يحبني ويحب أهل بيتي ، وإن كان يبغضنا قلت : ياملك الموت : شدد عليه إنه كان يبغضني ويبغض أهل بيتي.
٤٤ ـ فر : عبيد بن كثير معنعنا ، عن جعفر بن محمد ، عن أبيه : قال : قال رسول الله (ص) : ياعلي إن فيك مثلا من عيسى بن مريم عليه الصلاة والسلام ، قال الله تعالى : « وإن من أهل الكتاب إلا ليؤمنن به قبل موته ويوم القيمة يكون عليهم شهيدا » يا علي إنه لا يموت رجل يفتري على عيسى بن مريم عليه الصلاة والسلام حتى يؤمن به قبل موته ويقول فيه الحق حيث لا ينفعه ذلك شيئا ، وإنك على مثله لا يموت عدوك حتى يراك عند الموت فتكون عليه غيظا وحزنا حتى يقر بالحق من أمرك ويقول فيك الحق ، ويقر بولايتك حيث لا ينفعه ذلك شيئا ، وأما وليك فإنه يراك عند الموت فتكون له شفيعا ومبشرا وقرة عين. « ص ٣٤ »
از سوالات این بخش (عقائد اسلامی)
- روضه خوانی و تحریف وصيّت امام علی علیه السّلام.
- آیا در زمانی که امراض واگیرداری مانند کرونا در جامعه شایع شده است، باید همچنان به هیئت ها رفت؟
- پاسخ به شبهه: بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است!
- چون در جامعه ایران بی عدالتی و ظلم وجود دارد پس حکومت اسلامی ظالم است!
- محبوبیت روحانیت در حکومت انقلاب اسلامی پایین آمده است!!!
- آیا تمام مذاهب و ادیان غیر شیعی وغیر اسلامی در واقع کافر می باشند؟
- پاسخ به شبهه: واجبات خدا؛ واجبات مردم!
- آيا انتقاد به معصوم، از نظر مباني عقلي و احاديث نقلي، جايز است؟!
- آیا وزیران حضرت مهدی علیه السّلام همه ایرانی هستند؟
- پاسخ به شبهه: شخصی از آیتالله بروجردی پرسید: امام جعفر صادق از چه نظر در شیعه اهمیت دارد به جز امامت ایشان؟!