دسته بندی موضوعی
آخرین پرسشها
پرسشهای تصادفی
پرسشهای پربازدید
آخرین پرسشها
- حدیث شناسی » این کلام مولا امیرالمومنین علی علیه السلام رو میشه تفسیر کنید و بفرمایید منظور مولا چی هست؟؟؟ امام على عليه السلام: لباس تو بر تن دیگری ماندگارتر است تا بر تن خودت.
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: شخصی از آیتالله بروجردی پرسید: امام جعفر صادق از چه نظر در شیعه اهمیت دارد به جز امامت ایشان؟!
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه؛ درد و دلی جوابیهطور، خدمت نویسندهی محترم جناب آقای رضا امیرخانی
- عقائد اسلامی » مشکل من خدا و پیغمبر نیست، مشکل من آخونده، همین!
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: اگر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از روی هوی و هوس حرف نمیزند چرا خداوند در این آیه، قسمش را قبول نکرده است؟
- عقائد اسلامی » زمان احکامی که اخوندها با ان حکومت می کردن تمام است، مثل حرام بودن دوش حمام، حرام بودن قند حبه،…؟!!
- عقائد اسلامی » زمان احکامی که اخوندها با ان حکومت می کردن تمام است، مثل حرام بودن دوش حمام، حرام بودن قند حبه،…؟!!
- تفسیر قرآن » حضرت سلیمان می فرمایند ( هَبْ لِي مُلْكاً لا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي) این انحصار طلبی برای ایشان چگونه توجیه می شود؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: واجبات خدا؛ واجبات مردم!
- عقائد اسلامی » آیا تمام مذاهب و ادیان غیر شیعی وغیر اسلامی در واقع کافر می باشند؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است!
- عقائد اسلامی » محبوبیت روحانیت در حکومت انقلاب اسلامی پایین آمده است!!!
- عقائد اسلامی » آیا در زمانی که امراض واگیرداری مانند کرونا در جامعه شایع شده است، باید همچنان به هیئت ها رفت؟
- عقائد اسلامی » این همه بی عدالتی که در جامعه به وضوح دیده میشود!!؟
- تفسیر قرآن » منظور از روح درآیه شریفه (تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ) چه میباشد؟
پرسشهای تصادفی
- عقائد اسلامی » چرا بعد از هزار و چهارصد سال شیعیان هنوز بر سر مسئله غصب فدک اصرار دارند؟
- عقائد اسلامی » روضه خوانی و تحریف وصيّت امام علی علیه السّلام.
- حدیث شناسی » این کلام مولا امیرالمومنین علی علیه السلام رو میشه تفسیر کنید و بفرمایید منظور مولا چی هست؟؟؟ امام على عليه السلام: لباس تو بر تن دیگری ماندگارتر است تا بر تن خودت.
- احکام دینی » اجازه انتشار كتب ضاله و شبهات وهابیت را نمیتوان داد!
- احکام دینی » آیا شتر مرغ (نعامه) جزء ممسوخات است یا خیر؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه؛ درد و دلی جوابیهطور، خدمت نویسندهی محترم جناب آقای رضا امیرخانی
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: اگر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از روی هوی و هوس حرف نمیزند چرا خداوند در این آیه، قسمش را قبول نکرده است؟
- عقائد اسلامی » آیا این روایت دلالت بر عدم عصمت ائمه علیهم السلام دارد (فَرَآنِي أُوذِي الْخَطَاطِيفَ فَقَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْتُلْهُنَّ وَ لَا تُؤْذِهِنَّ)؟
- عقائد اسلامی » آيا انتقاد به معصوم، از نظر مباني عقلي و احاديث نقلي، جايز است؟!
- عقائد اسلامی » آیا صدای طبل حسین عدالت را بیدار میکند یا عدالت را خفه میکند؟
- عقائد اسلامی » چند روز پيش براي شركت درمجلس ختمي
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است!
- عقائد اسلامی » بهتر است مراجع و جمهوري اسلامي در مقابل اراده مردم نايستند
- تفسیر قرآن » منظور از دوبار مردن و دوبار زنده شدن در آیه شریفه : (رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ) چه میباشد؟
- عقائد اسلامی » آیا تأويل فقط در روز قيامت وجود دارد و ما در اين دنيا مكلف به عمل به ظاهر قرآن هستيم؟
پرسشهای پربازدید
- عقائد اسلامی » آیا صدای طبل حسین عدالت را بیدار میکند یا عدالت را خفه میکند؟
- احکام دینی » آیا شتر مرغ (نعامه) جزء ممسوخات است یا خیر؟
- تفسیر قرآن » منظور از روح درآیه شریفه (تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ) چه میباشد؟
- عقائد اسلامی » چون در جامعه ایران بی عدالتی و ظلم وجود دارد پس حکومت اسلامی ظالم است!
- حدیث شناسی » تمام احادیث در باب کفتر، از جعلیات اموی عباسی است!
- حدیث شناسی » السعيد سعيد في بطن امه و الشقی شقي في بطن امه
- حدیث شناسی » آیا داستان نماز صبحی که قضا شد در منابع روایی نقل شده است؟ آیا طبق این روایت میتوان از دیگران طلب استخاره کرد؟
- تفسیر قرآن » منظور از دوبار مردن و دوبار زنده شدن در آیه شریفه : (رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ) چه میباشد؟
- عقائد اسلامی » آیا وزیران حضرت مهدی علیه السّلام همه ایرانی هستند؟
- احکام دینی » چرا آیت الله سیستانی حکومت اسلامی تشکیل نداند؟
- عقائد اسلامی » شبهه و جواب؛ فایده کلاس اخلاق؛ نماز جمعه؛ دعای کمیل؛ زیارت عاشورا؛ راهیان نور؛ محرم و صفر؛ ایام فاطمیه؛ پیاده روی کربلا؛ ماه رمضان؛ اعتکاف و..... چه بوده ؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است!
- تهذیب و اخلاق » ابنعربی: ان شُربَالماء من الشهوات الکاذبة!
- عقائد اسلامی » آیا تأويل فقط در روز قيامت وجود دارد و ما در اين دنيا مكلف به عمل به ظاهر قرآن هستيم؟
- احکام دینی » ايا بوسيدن دست علماء حرام است؟!
سلام لطفا پاسخی مناسب به این شبهه بدهید:
بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است! به گونهای
که عایشه، دختر ابوبکر، همسر پیامبر بود.
سپس حفصه، دختر عمر را به نکاح خویش درآورد. از طرفی فاطمه را به ازدواج علی درآورد. همچنین رقیه را به نکاح عثمان درآورد که نتیجهاش فرزند پسری به نام عبدالله بود که در هفت سالگی در اثر زخم شدیدی که از منقار خروس به چشمش ایجاد شده بود، وفات یافت و چون رقیه نیز در سال دوم هجری در مدینه وفات یافت، پیامبر دختر دیگرش امکلثوم را به همسریش درآورد و چون امکلثوم نیز پس از چندی از دنیا رفت، پیامبر فرمود: اگر دختری دیگری داشتم باز به عثمان میدادم؛ و لذا ملقب به "ذوالنورین" گردید.
در واقع پیامبر، داماد ابوبکر و عمر است و علی و عثمان نیز داماد پیامبرند!
خود علی نیز دخترش امکلثوم را به ازدواج عمر! درآورد، که صاحب فرزندی به نام زید شد. همچنین زمانی که جعفربن ابیطالب -برادر علی- به شهادت رسید، همسرش اسماء بنت عمیس، به ازدواج ابوبکر درآمد که نتیجه آن، پسری به نام "محمدبن ابیبکر" است که حضرت علی او را بعدها به ولایت مصر منصوب کرد.
زمانی که ابوبکر وفات یافت، علی همسر او را به نکاح خود در آورد و فرزندی به نام یحیی از او متولد شد.
همچنان که در خطبه ۶۷ نهج البلاغه آمده است، محمد فرزند ابوبکر، مورد علاقه فراوان علی بود و در کنار فرزندان خود او را بزرگ کرد و به هنگام خلافتش او را به زمامداری مصر منسوب نمود.
وقتی دو دختر یزدگرد را به مدینه آوردند، عمر یکی را به عقد امام حسین و دیگری را به عقد محمد پسر ابی بکر درآورد!
امام حسین از شهربانو، زینالعابدین را صاحب شد و محمدبن ابیبکر نیز از همسرش، صاحب پسری به نام "قاسم" گشت و بنابراین آن دو پسر خاله هم بودند!
قاسم نیز بعدها با دخترعموی خود "اسماء" دختر عبدالرحمن بن ابیبکر ازدواج کرد و از وی دختری به نام "ام فروه" به دنیا آورد که همسر امام باقر و مادر امام صادق گردید و از این جهت امام صادق فرمود
"ولدنی ابوبکر مرتین" ابوبکر دو بار جد من است!
و قرابت دیگر، ازدواج امام حسین با حفصه، دختر عبدالرحمن بن ابیبکر، نوه ابوبکر است که پس از شهادت، با عبدالله بن زیبر ازدواج کرد.
همچنین ام کلثوم دختر جعفربن ابیطالب، همسر ابان، پسر عثمان بود و سکینه دختر امام حسین، همسر
زید، پسر عمروبن عثمان، نوهی عثمان بود.
همچنین فاطمه، نوه دوم علی (دختر دیگر امام حسین)، همسر نوه دیگر عثمان، عبدالله بن عمرو بن عثمان بود که بعد از وفاتِ حسن، نوه علی (پسر امام حسن) با او ازدواج کرد و فرزندی به نام محمد آورد.
همچنین نوه امام حسن، ام قاسم، دختر حسن مثنی همسر نوه دیگر عثمان، مروان پسر ابانبن عثمان بود که او هم پسری به نام محمد بن مروان به دنیا آورد.
نام سه تن از فرزندان حضرت علی، ابوبکر، عمر و عثمان بن علی بوده است که همگی همراه برادران دیگر خود، حسین، ابوالفضل و جعفر، در واقعه
کربلا به شهادت رسیدهاند، اما میبینیم که از آنها با اینکه این همه از کربلا و شهدایش سخن میگویند، هیچ ذکری نمیشود!
نام دو تن از فرزندان امام حسن، ابوبکر و عمربن حسن است، که ابوبکر نیز همراه عموهایش
در کربلا به شهادت میرسد، اما از او نیز نیز به خاطر نامش، نامی برده نمیشود!
نام دو تن از فرزندان امام حسین نیز ابوبکر و عمر بوده است که آن دو نیز همراه با پدر و عموها و برادرانش در همان واقعه کربلا به شهادت میرسند
اما باز هم به خاطر نامشان از آنها ذکری به میان نمیآید!
نام دو تن از فرزندان علی پسر حسین، ملقب به زینالعابدین -که یکی از کنیههای او نیز "ابوبکر" بوده است- "عمربن زینالعابدین" و "عایشهبن زینالعابدین" بوده است!
نام سه تن از فرزندان موسیبن جعفر (امام موسی کاظم) ابوبکر، عمر و عایشه بوده است!
نام یکی از فرزندان علیبن محمد (ملقب به هادی)
عایشه بوده است!
دانستن بد نیست!
همه اینها قوم و خویش بودهاند و با صلح و صفا در کنار هم زندگی میکردند و بعد از ۱۴۰۰ سال، عوام هنوز دنبال تفرقه بین آنها میگردند!
چقدر خوب میشد کمی تاریخ را مطالعه کنیم تا بهتر بفهمیم و آنرا درک کنیم و درگیر تعصبات مذهبی و تاریخی نشویم.
بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است! به گونهای
که عایشه، دختر ابوبکر، همسر پیامبر بود.
سپس حفصه، دختر عمر را به نکاح خویش درآورد. از طرفی فاطمه را به ازدواج علی درآورد. همچنین رقیه را به نکاح عثمان درآورد که نتیجهاش فرزند پسری به نام عبدالله بود که در هفت سالگی در اثر زخم شدیدی که از منقار خروس به چشمش ایجاد شده بود، وفات یافت و چون رقیه نیز در سال دوم هجری در مدینه وفات یافت، پیامبر دختر دیگرش امکلثوم را به همسریش درآورد و چون امکلثوم نیز پس از چندی از دنیا رفت، پیامبر فرمود: اگر دختری دیگری داشتم باز به عثمان میدادم؛ و لذا ملقب به "ذوالنورین" گردید.
در واقع پیامبر، داماد ابوبکر و عمر است و علی و عثمان نیز داماد پیامبرند!
خود علی نیز دخترش امکلثوم را به ازدواج عمر! درآورد، که صاحب فرزندی به نام زید شد. همچنین زمانی که جعفربن ابیطالب -برادر علی- به شهادت رسید، همسرش اسماء بنت عمیس، به ازدواج ابوبکر درآمد که نتیجه آن، پسری به نام "محمدبن ابیبکر" است که حضرت علی او را بعدها به ولایت مصر منصوب کرد.
زمانی که ابوبکر وفات یافت، علی همسر او را به نکاح خود در آورد و فرزندی به نام یحیی از او متولد شد.
همچنان که در خطبه ۶۷ نهج البلاغه آمده است، محمد فرزند ابوبکر، مورد علاقه فراوان علی بود و در کنار فرزندان خود او را بزرگ کرد و به هنگام خلافتش او را به زمامداری مصر منسوب نمود.
وقتی دو دختر یزدگرد را به مدینه آوردند، عمر یکی را به عقد امام حسین و دیگری را به عقد محمد پسر ابی بکر درآورد!
امام حسین از شهربانو، زینالعابدین را صاحب شد و محمدبن ابیبکر نیز از همسرش، صاحب پسری به نام "قاسم" گشت و بنابراین آن دو پسر خاله هم بودند!
قاسم نیز بعدها با دخترعموی خود "اسماء" دختر عبدالرحمن بن ابیبکر ازدواج کرد و از وی دختری به نام "ام فروه" به دنیا آورد که همسر امام باقر و مادر امام صادق گردید و از این جهت امام صادق فرمود
"ولدنی ابوبکر مرتین" ابوبکر دو بار جد من است!
و قرابت دیگر، ازدواج امام حسین با حفصه، دختر عبدالرحمن بن ابیبکر، نوه ابوبکر است که پس از شهادت، با عبدالله بن زیبر ازدواج کرد.
همچنین ام کلثوم دختر جعفربن ابیطالب، همسر ابان، پسر عثمان بود و سکینه دختر امام حسین، همسر
زید، پسر عمروبن عثمان، نوهی عثمان بود.
همچنین فاطمه، نوه دوم علی (دختر دیگر امام حسین)، همسر نوه دیگر عثمان، عبدالله بن عمرو بن عثمان بود که بعد از وفاتِ حسن، نوه علی (پسر امام حسن) با او ازدواج کرد و فرزندی به نام محمد آورد.
همچنین نوه امام حسن، ام قاسم، دختر حسن مثنی همسر نوه دیگر عثمان، مروان پسر ابانبن عثمان بود که او هم پسری به نام محمد بن مروان به دنیا آورد.
نام سه تن از فرزندان حضرت علی، ابوبکر، عمر و عثمان بن علی بوده است که همگی همراه برادران دیگر خود، حسین، ابوالفضل و جعفر، در واقعه
کربلا به شهادت رسیدهاند، اما میبینیم که از آنها با اینکه این همه از کربلا و شهدایش سخن میگویند، هیچ ذکری نمیشود!
نام دو تن از فرزندان امام حسن، ابوبکر و عمربن حسن است، که ابوبکر نیز همراه عموهایش
در کربلا به شهادت میرسد، اما از او نیز نیز به خاطر نامش، نامی برده نمیشود!
نام دو تن از فرزندان امام حسین نیز ابوبکر و عمر بوده است که آن دو نیز همراه با پدر و عموها و برادرانش در همان واقعه کربلا به شهادت میرسند
اما باز هم به خاطر نامشان از آنها ذکری به میان نمیآید!
نام دو تن از فرزندان علی پسر حسین، ملقب به زینالعابدین -که یکی از کنیههای او نیز "ابوبکر" بوده است- "عمربن زینالعابدین" و "عایشهبن زینالعابدین" بوده است!
نام سه تن از فرزندان موسیبن جعفر (امام موسی کاظم) ابوبکر، عمر و عایشه بوده است!
نام یکی از فرزندان علیبن محمد (ملقب به هادی)
عایشه بوده است!
دانستن بد نیست!
همه اینها قوم و خویش بودهاند و با صلح و صفا در کنار هم زندگی میکردند و بعد از ۱۴۰۰ سال، عوام هنوز دنبال تفرقه بین آنها میگردند!
چقدر خوب میشد کمی تاریخ را مطالعه کنیم تا بهتر بفهمیم و آنرا درک کنیم و درگیر تعصبات مذهبی و تاریخی نشویم.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بنده در گذشته مطلبی را در خصوص این موضوع در پاسخ به یک شبهه مشابه، نوشته بودم که لینکی از آن را برای شما قرار میدهم.
http://www.malawy.ir/persian/qa/29/
اما برای روشن تر شدن مطلب، چند نکته را به صورت خلاصه عرض میکنم، امیدوار هستم که پاسخی هرچند کوتاه به این شبهه داده باشم.
هرچند این شبه یکی از شبهات قدیمی مطرح شده در مجامع اهل سنت و وهابی می باشد، و در هر زمان به شکلی تازه بروز کرده و ظهوری جدید می یابد.
در ابتدا باید گفت که بسیاری از این وصلت ها و نامگذاری ها از نظر تاریخی قابل مناقشه می باشند، و هر یک از آنها باید به صورت جداگانه از نظر سندی و تاریخی بررسی شوند.
اما بر فرض ثبوت این وصلت ها، لازم است که شرایط هر یک از این وصلت ها نیز بررسی شوند.
به این معنی که هر وصلتی باعث اثبات دوستی بین دو طرف نمی باشد، چرا که همسر لوط نیز از ارتباط خوشاوندی با خاندان نبوت بهره می جست اما این ارتباط سببی باعث نجات وی نشد.
گذشته از این که بسیاری از این وصلت ها به دلیل وجود مصلحت دینی یا سیاسی صورت گرفته است مانند وصلت فرزند امام رضا علیهما السلام با دختر خلیفه ی وقت.
والبته بسیاری از این وصلت ها به صورت تحمیلی و با اعمال فشار سیاسی و قومیتی صورت گرفته است مانند وصلت دختر حضرت علی و خلیفه دوم(بر فرض که این وصلت در واقع صورت گرفته باشد، چرا که همانگونه که گذشت، در مورد بسیاری از این وصلت ها از نظر تاریخی اختلاف نظر های بسیاری وجود دارد.)
در مورد نامگذاری نیز مطلب واضح می باشد، که اولا این نامها در زمان صدر اسلام از نامهای معمول بین اعراب بوده است، ثانیا بسیاری از این نامگذاری ها به صورت تقیه و به جهت حفظ ظاهر در برابر دشمنان اهل بیت علیهم السلام صورت گرفته است.
و در صورت انکار تمامی این دلایل و مستندات، وجود روایات صحیحه و صریحه و متواتره و مستفیضه از جانب اهل بیت علیهم السلام در غصب خلافت و شهادت حضرت زهرا علیها السلام، وشهادت امام حسین علیه السلام، و شهادت اولاد ایشان به دست مخالفین تشیع، سند و دلیل محکم و مبرهن و غیر قابل انکاری بر مخالف خاندان نبوت و رسالت علیهم السلام با غاصبان خلافت می باشد.
و چشم بستن بر تمامی حوادث و بلاها وظلم هایی که دوستاران خلافت اموی و عباسی و طرفداران سقیفه منحوسه، بر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، و شیعیان و محبین ایشان در تمامی ادوار تاریخ، روا داشته اند، تنها از مغرضی باطل پسند و معاندی شیطان صفت بر می آید.
والله العالم بحقائق الأمور
سید محمد علوی
از سوالات این بخش (عقائد اسلامی)
- مقایسه کتک خوردن زنان و دختران معترض در اغتشاشات سال 96 و کتک خوردن حضرت زهرا - مغاطه بازی با عواطف
- آیا تأويل فقط در روز قيامت وجود دارد و ما در اين دنيا مكلف به عمل به ظاهر قرآن هستيم؟
- آیا تمام مذاهب و ادیان غیر شیعی وغیر اسلامی در واقع کافر می باشند؟
- پاسخ به شبهه: شخصی از آیتالله بروجردی پرسید: امام جعفر صادق از چه نظر در شیعه اهمیت دارد به جز امامت ایشان؟!
- روضه خوانی و تحریف وصيّت امام علی علیه السّلام.
- چون در جامعه ایران بی عدالتی و ظلم وجود دارد پس حکومت اسلامی ظالم است!
- آیا این روایت دلالت بر عدم عصمت ائمه علیهم السلام دارد (فَرَآنِي أُوذِي الْخَطَاطِيفَ فَقَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْتُلْهُنَّ وَ لَا تُؤْذِهِنَّ)؟
- آیا وزیران حضرت مهدی علیه السّلام همه ایرانی هستند؟
- پاسخ به شبهه: اگر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از روی هوی و هوس حرف نمیزند چرا خداوند در این آیه، قسمش را قبول نکرده است؟
- مشکل من خدا و پیغمبر نیست، مشکل من آخونده، همین!