ارسال شبهه و سوال سریع
بروزرسانی: ۱۴۰۳/۶/۲۱ زندگینامه کتاب.رساله مقاله.شعر تصاویر دروس سخنرانی پرسش‌ها اخبار تماس
دسته بندی موضوعی آخرین پرسش‌ها پرسش‌های تصادفی پرسش‌های پربازدید

آخرین پرسش‌ها

پرسش‌های تصادفی

پرسش‌های پربازدید

آيا انتقاد به معصوم، از نظر مباني عقلي و احاديث نقلي، جايز است؟!

سلام
انتقاد کردن و یا مطرح نمودن نکات ضعف و قوت حق قانونی و شرعی هر فردی از اعضای جامعه میباشد. انگ زدن به افراد بدون شناخت مسائل شرعی(البته ازبعد اسلامی) جایز و حتی منطقی نیست. ما بعنوان مسلمان نباید هرچه را بدون تحقیق و یا شناخت از هرکسی بپذیریم. البته باید با معیارهای مذهبی همخوانی داشته باشد. و یک حکم عقلای داریم مبنی بر اینکه کلما حکم به الشرع حکم به العقل و برعکسش هم صحیح است. اما در خصوص اظهارات اقای دکتر حسن روحانی بدور از هرگونه هیاهوی جناحی؛ آیا مقاله و جوابیه نوشته شده صحیح است؟ بنظر می رسد خیر؟ دلایل ارائه شده در مورد امام حسین و یا امام علی علیهما السلام و ربط دادن آن با کلام اقای روحانی از اصل اشتباه است. !!!! ما یاد گرفته ایم هرجاکه کم بیاوریم سریع با اوردن داستان و حدیث و روایت و غالبا بدون مستندات قرآنی جهت اثبات حقانیت مطلب خودمان از آنها استفاده میکنیم.
آیا در روایات نخوانده آیم که در یکی از جنگها فردی از امام علی علیه السلام سوال میکند برایم اثبات خدا توضیح بده(نقل به مضمون) یعنی طرف در اولین اصول دین که اثبات خداوند است دچار تشکیک شده! !! باید بگوییم مشرک و ووو
لذا چون درک ما از احکام اسلام ضعیف و هرکس به ظن خود تفسیر و تاویل میکند. لذا دین شده ملعبه دست این و آن و براساس احزاب وابسته به آن دیگران محکوم و تایید میکنیم.
آيا انتقاد به معصوم، از نظر مباني عقلي و احاديث نقلي، جايز است؟!

 انتقاد به معصوم نشانه ضعف ايمان است.
وقتي قاعده ( وما ينطق عن الهوى) صادق باشد و به آن ايمان پيدا كرديم، يعني نقد و انتقاد ، جايز نيست.
حالا يك نفر در زمان رسول الله نقد كرده ايشان را، آن هم غلط است و نشانه ضعف ايمان و بعضاً عدم ايمان صحيح انتقاد كننده است . 
مثل اين كه يك نفر اصلاً امام را قبول نداشته باشد!
وقتي قبول كنيم كه قول و فعل و تقرير امام ، حجت شرعي است، يعني كلام امام ، كلام خداست ، فعل امام ، فعل خداست ، امضاي امام ، امضاي خداست.
وقتي اعتقاد به اين مطلب كه يكي از مسلمات و ضروريات دين و مذهب است، پيدا كرديم ، ديگر جايي براي انتقاد از معصوم باقي نميماند!
فقط اگر مانند بعض اهل سنت ، مثل وهابيت قول و فعل و تقرير امام و رسول را حجت ندانيم و فقط وحي را حجت بدانيم، ميتوانيم توجيهي براي حرف رئيس جمهور، مبني بر جواز انتقاد امام و پيغمبر ، داشته باشيم!
كه اين ، يا نشانه ناداني و ضعف ايمان و عقل گوينده است و يا اگر متعمداً باشد، نشانه خروج از مذهب!

 البته اشتباه نشود كه انتقاد به وضعيت جامعه در زمان امام معصوم ، و يا انتقاد به فردي از افراد جامعه در پيش معصوم، به معناي انتقاد به كلام امام نبوده ، و مشكلي ندارد!
و اگر جملات رئيس جمهور مبني بر انتقاد از معصوم را، بتوان به اين معناي دوم حمل كرد، شايد بتوان وجه صحتي براي آن پيدا كرد.
البته بماند كه ظاهر و باطن كلام رئيس جمهور ، با اين توجيه مخالفت صريح دارد، فتأمل!!!

يا علي
سيد محمد علوي

تاریخ: [۱۳۹۶/۱۱/۸]     بازدید: [788]

از سوالات این بخش (عقائد اسلامی)

ارسال سوال