دسته بندی موضوعی
آخرین پرسشها
پرسشهای تصادفی
پرسشهای پربازدید
آخرین پرسشها
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: شخصی از آیتالله بروجردی پرسید: امام جعفر صادق از چه نظر در شیعه اهمیت دارد به جز امامت ایشان؟!
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه؛ درد و دلی جوابیهطور، خدمت نویسندهی محترم جناب آقای رضا امیرخانی
- عقائد اسلامی » مشکل من خدا و پیغمبر نیست، مشکل من آخونده، همین!
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: اگر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از روی هوی و هوس حرف نمیزند چرا خداوند در این آیه، قسمش را قبول نکرده است؟
- عقائد اسلامی » زمان احکامی که اخوندها با ان حکومت می کردن تمام است، مثل حرام بودن دوش حمام، حرام بودن قند حبه،…؟!!
- عقائد اسلامی » زمان احکامی که اخوندها با ان حکومت می کردن تمام است، مثل حرام بودن دوش حمام، حرام بودن قند حبه،…؟!!
- تفسیر قرآن » حضرت سلیمان می فرمایند ( هَبْ لِي مُلْكاً لا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي) این انحصار طلبی برای ایشان چگونه توجیه می شود؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: واجبات خدا؛ واجبات مردم!
- عقائد اسلامی » آیا تمام مذاهب و ادیان غیر شیعی وغیر اسلامی در واقع کافر می باشند؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است!
- عقائد اسلامی » محبوبیت روحانیت در حکومت انقلاب اسلامی پایین آمده است!!!
- عقائد اسلامی » آیا در زمانی که امراض واگیرداری مانند کرونا در جامعه شایع شده است، باید همچنان به هیئت ها رفت؟
- عقائد اسلامی » این همه بی عدالتی که در جامعه به وضوح دیده میشود!!؟
- تفسیر قرآن » منظور از روح درآیه شریفه (تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ) چه میباشد؟
- تفسیر قرآن » منظور از دوبار مردن و دوبار زنده شدن در آیه شریفه : (رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ) چه میباشد؟
پرسشهای تصادفی
- عقائد اسلامی » آیا وزیران حضرت مهدی علیه السّلام همه ایرانی هستند؟
- عقائد اسلامی » چرا بعد از هزار و چهارصد سال شیعیان هنوز بر سر مسئله غصب فدک اصرار دارند؟
- تهذیب و اخلاق » ابنعربی: ان شُربَالماء من الشهوات الکاذبة!
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: شخصی از آیتالله بروجردی پرسید: امام جعفر صادق از چه نظر در شیعه اهمیت دارد به جز امامت ایشان؟!
- عقائد اسلامی » دعواي فرقه اي بین شیعه و سنی ، در زمان ائمه اصلاً وجود نداشته؟!
- احکام دینی » ايا بوسيدن دست علماء حرام است؟!
- عقائد اسلامی » چند روز پيش براي شركت درمجلس ختمي
- حدیث شناسی » تمام احادیث در باب کفتر، از جعلیات اموی عباسی است!
- عقائد اسلامی » زمان احکامی که اخوندها با ان حکومت می کردن تمام است، مثل حرام بودن دوش حمام، حرام بودن قند حبه،…؟!!
- عقائد اسلامی » زمان احکامی که اخوندها با ان حکومت می کردن تمام است، مثل حرام بودن دوش حمام، حرام بودن قند حبه،…؟!!
- احکام دینی » تفاوت بين سوال درباره يك شبهه و بين ترويج يك شبهه!
- احکام دینی » نواقص حكومت اسلامي
- احکام دینی » اجازه انتشار كتب ضاله و شبهات وهابیت را نمیتوان داد!
- عقائد اسلامی » مقایسه کتک خوردن زنان و دختران معترض در اغتشاشات سال 96 و کتک خوردن حضرت زهرا - مغاطه بازی با عواطف
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: واجبات خدا؛ واجبات مردم!
پرسشهای پربازدید
- عقائد اسلامی » آیا صدای طبل حسین عدالت را بیدار میکند یا عدالت را خفه میکند؟
- احکام دینی » آیا شتر مرغ (نعامه) جزء ممسوخات است یا خیر؟
- تفسیر قرآن » منظور از روح درآیه شریفه (تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ) چه میباشد؟
- عقائد اسلامی » چون در جامعه ایران بی عدالتی و ظلم وجود دارد پس حکومت اسلامی ظالم است!
- حدیث شناسی » تمام احادیث در باب کفتر، از جعلیات اموی عباسی است!
- حدیث شناسی » السعيد سعيد في بطن امه و الشقی شقي في بطن امه
- حدیث شناسی » آیا داستان نماز صبحی که قضا شد در منابع روایی نقل شده است؟ آیا طبق این روایت میتوان از دیگران طلب استخاره کرد؟
- تفسیر قرآن » منظور از دوبار مردن و دوبار زنده شدن در آیه شریفه : (رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ) چه میباشد؟
- عقائد اسلامی » آیا وزیران حضرت مهدی علیه السّلام همه ایرانی هستند؟
- احکام دینی » چرا آیت الله سیستانی حکومت اسلامی تشکیل نداند؟
- عقائد اسلامی » شبهه و جواب؛ فایده کلاس اخلاق؛ نماز جمعه؛ دعای کمیل؛ زیارت عاشورا؛ راهیان نور؛ محرم و صفر؛ ایام فاطمیه؛ پیاده روی کربلا؛ ماه رمضان؛ اعتکاف و..... چه بوده ؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است!
- عقائد اسلامی » آیا تأويل فقط در روز قيامت وجود دارد و ما در اين دنيا مكلف به عمل به ظاهر قرآن هستيم؟
- تهذیب و اخلاق » ابنعربی: ان شُربَالماء من الشهوات الکاذبة!
- عقائد اسلامی » بهتر است مراجع و جمهوري اسلامي در مقابل اراده مردم نايستند
چند وقتي بود كه مطلبي را به عنوان روايت از رسول مكرم اسلام ميشنيدم كه ايشان از بوسيدن دست مباركشان نهي ميفرمودند و اين كار را از عادات عجم با پادشاهانشان ميدانستند و البته به دنبال اين سخن، طعنه اي بود كه به علما و مراجع وارد ميشد، كه اجازه ميدادند مردم دست ايشان را ببوسند؟!
جوابي كه به ذهنم ميرسيد اين بود كه شايد مردم به اصرار خود دست علماء را ميبوسند و معمولاً علما و مراجع از اين كار امتناع ميفرمايند(در چندين مورد شاهد دردِ دستِ بزرگاني، به دليل كشيدن دستشان و اصرار طرف مقابل به بوسيدن دست بوده ام)
مگر مراجع وبزرگاني كه ديگر تواني براي امتناع ندارند و يا فايده اي در امتناع نميبينند به دليل اصرار طرف مقابل.
اما امروز روايتي را ديدم كه به كلي موضوع بحث را عوض ميكرد :
جوابي كه به ذهنم ميرسيد اين بود كه شايد مردم به اصرار خود دست علماء را ميبوسند و معمولاً علما و مراجع از اين كار امتناع ميفرمايند(در چندين مورد شاهد دردِ دستِ بزرگاني، به دليل كشيدن دستشان و اصرار طرف مقابل به بوسيدن دست بوده ام)
مگر مراجع وبزرگاني كه ديگر تواني براي امتناع ندارند و يا فايده اي در امتناع نميبينند به دليل اصرار طرف مقابل.
اما امروز روايتي را ديدم كه به كلي موضوع بحث را عوض ميكرد :
ايا بوسيدن دست علماء حرام است؟!
چند وقتي بود كه مطلبي را به عنوان روايت از رسول مكرم اسلام ميشنيدم كه ايشان از بوسيدن دست مباركشان نهي ميفرمودند و اين كار را از عادات عجم با پادشاهانشان ميدانستند و البته به دنبال اين سخن، طعنه اي بود كه به علما و مراجع وارد ميشد، كه اجازه ميدادند مردم دست ايشان را ببوسند؟!
جوابي كه به ذهنم ميرسيد اين بود كه شايد مردم به اصرار خود دست علماء را ميبوسند و معمولاً علما و مراجع از اين كار امتناع ميفرمايند(در چندين مورد شاهد دردِ دستِ بزرگاني، به دليل كشيدن دستشان و اصرار طرف مقابل به بوسيدن دست بوده ام)
مگر مراجع وبزرگاني كه ديگر تواني براي امتناع ندارند و يا فايده اي در امتناع نميبينند به دليل اصرار طرف مقابل.
اما امروز روايتي را ديدم كه به كلي موضوع بحث را عوض ميكرد :
أبو ذر (رحمه الله): رأيت سلمان وبلالاً يقبلان إلى النبي (صلى الله عليه وآله) إذ انكب سلمان على قدم رسول الله (صلى الله عليه وآله) يقبلها، فزجره النبي (صلى الله عليه وآله) عن ذلك، ثم قال له: يا سلمان ! لا تصنع بي ما تصنع الأعاجم بملوكها، أنا عبد من عبيد الله آكل مما يأكل العبد، وأقعد كما يقعد العبد
در اين روايت اساساً، بحث بر سر بوسيدن پاي پيامبر است نه دست ايشان!!!
والبته روايتي از امام صادق عليه السلام كه به بوسيدن دست پيامبر مكرم اسلام و اوصائياشان سفارش ميفرمودند.
دخلت على أبي عبد اللّه عليه السّلام فتناولت يده فقبلتها، فقال: أما أنّها لا تصلح الاّ لنبيّ أو وصي نبيّ.
و گذشته از صحت إسناد این روایت، واضح است که مردم بنابر همین اعتقاد از علمای اعلام و سادات بنی الزهراء و قربة إلی الله دست بوسی مینمایند، همانطور که هرچه منسوب به خداست توسط مردم دیندار و معتقد تقدیس میشود و معمولا یکی از مظاهر تقدیس و احترام دست بوسی و رو بوسی و پیشانی بوسی است و انواع این تقدیس ها جائز است تا زمانی که به تقدیس نهی شده مانند پابوسی و سجده و ... منتهی نشود.
ومعلومم شد كه؛ كسي كه اين شبهه را وارد كرده، قصد ضربه زدن به اعتقادات مردم را داشته است و بس!
يا علي
سيد محمد علوي