ارسال شبهه و سوال سریع
بروزرسانی: ۱۴۰۳/۶/۲۱ زندگینامه کتاب.رساله مقاله.شعر تصاویر دروس سخنرانی پرسش‌ها اخبار تماس
دسته بندی موضوعی آخرین پرسش‌ها پرسش‌های تصادفی پرسش‌های پربازدید

آخرین پرسش‌ها

پرسش‌های تصادفی

پرسش‌های پربازدید

آیا تأويل فقط در روز قيامت وجود دارد و ما در اين دنيا مكلف به عمل به ظاهر قرآن هستيم؟

ايا طبق آيه ٥٣ سوره اعراف تأويل فقط در روز قيامت وجود دارد و ما در اين دنيا مكلف به عمل به ظاهر قرآن هستيم؟ (يعني روشي كه وهابيت انتخاب كردند!)
( هلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا تَأْوِيلَهُ ۚ يَوْمَ يَأْتِي تَأْوِيلُهُ يَقُولُ الَّذِينَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ فَهَلْ لَنَا مِنْ شُفَعَاءَ فَيَشْفَعُوا لَنَا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ ۚ قَدْ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَضَلَّ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ ) الأعراف[53]
بسم الله الرحمن الرحيم

مفردات راغب (يكي از معتبرترين كتب لغت عربي)
1. تاويل به معناي عاقبت و نتيجه كار(ايه ٣٥سوره اسراء)
2. تاويل به معناي تعبير خواب ( مانند آيه 6 سوره يوسف)؛ 
3. تاويل به معناي حقيقت معاد و قيامت ( مانند آيه 53 سوره اعراف )؛ 
4. تاويل به معناي تعيين مراد و مقصود خداوند از آيات مجمل و متشابه قرآن (آيه 7 سوره آل عمران). 


اما توضيحي كه اجمالاً ميشه درباره اين ايه شريفه نوشت اين هست كه:
اولاً اثبات شيء نفي ما عدا نميكنه به اين معنى كه اگر هم وعده اي درباره تأويل در اين ايه شريفه در روز قيامت داده شده باشه به اين معنى نيست كه تاويل در اين دنيا وجود نداره و ميتونه در هر دو جا تاويل باشه. (وحق هم همين هست كه تأويل در هر دو عالم وجود داره، يكي تأويل به شنيدن و يكي تأويل به ديدن، و اين ايه هم در حال اثبات تأويل به ديدن واقعيت هست نه شنيدن. ودليل اون هم ظاهر ايه شريفه هست كه از الفاظ ينظرون و يأتي استفاده كرده و نفرموده يسمعون)
ثانياً خطاب ايه با توجه به ايات قبلي، با كفار و مشركين و اهل دوزخ هست كه: كتاب و قرآن رو براي اونها هم اورديم (ايه قبل) اما اونها چون به ظاهر قران ايمان نياوردند مسلماً به باطن و تأويل قرآن هم ايمان نياوردند و در نتيجه هيچ تأويلي هم در اين دنيا از قرآن نديدند . اما روز قيامت كه روز نشان دادن واقعيات هست اون كساني كه تأويلي در اين دنيا نديدند در اون دنيا تأويل قران رو خواهند ديد.

در نتيجه اصلاً مخاطب ايه شريفه كفار هستند نه همه انسانها چون مؤمنين در اين دنيا تأويل قران رو شنيدند و بعضاً با كشف و شهود حقيقت اون رو ديدند . (هرچند مؤمنين هم مسلماً در قيامت حقايق قرآن رو خواهند ديد)

شاهد اين حرف هم لحن تند ايه شريفه و دو ايه قبلي هست: ايا نميبينند يا انتظار نميكشند -كفاري كه در دو ايه قبل وصف اونها ذكر شده- مگر تأويل اون كتاب رو؟ يعني اون كفار حتما در روز قيامت تأويل اون كتاب رو خواهند ديد(تعبير به كتاب شده چون كفار اون كتاب رو به عنوان قران قبول نداشتند، اما در اين كه كتاب بوده همه متفق بودند)  
و بعد كه تأويل قران وواقعيت رو ديدند -همون كساني كه فراموش كرده بودند و كافر شده بودند - به خدا ايمان مياورند، اما ايماني كه ديگه سودي براي اونها نداره!

نكته مهم اين كه
بيشتر اوقات براي روشن شدن معناي ايه اي ، بايد ايات قبل و بعد هم ديده بشن تا معنا واضح بشه.

البته توضيحات ديگه اي هم ميشه درباره اين ايه شريفه نوشت كه نياز به مراجعه و تحقيق داره.
ان شاء الله كه اين جواب اجمالي كافي باشه.


التماس دعا
يا علي
سيد محمد علوي

تاریخ: [۱۳۹۶/۱۱/۸]     بازدید: [1683]

ارسال سوال