دسته بندی موضوعی
آخرین پرسشها
پرسشهای تصادفی
پرسشهای پربازدید
آخرین پرسشها
- حدیث شناسی » این کلام مولا امیرالمومنین علی علیه السلام رو میشه تفسیر کنید و بفرمایید منظور مولا چی هست؟؟؟ امام على عليه السلام: لباس تو بر تن دیگری ماندگارتر است تا بر تن خودت.
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: شخصی از آیتالله بروجردی پرسید: امام جعفر صادق از چه نظر در شیعه اهمیت دارد به جز امامت ایشان؟!
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه؛ درد و دلی جوابیهطور، خدمت نویسندهی محترم جناب آقای رضا امیرخانی
- عقائد اسلامی » مشکل من خدا و پیغمبر نیست، مشکل من آخونده، همین!
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: اگر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از روی هوی و هوس حرف نمیزند چرا خداوند در این آیه، قسمش را قبول نکرده است؟
- عقائد اسلامی » زمان احکامی که اخوندها با ان حکومت می کردن تمام است، مثل حرام بودن دوش حمام، حرام بودن قند حبه،…؟!!
- عقائد اسلامی » زمان احکامی که اخوندها با ان حکومت می کردن تمام است، مثل حرام بودن دوش حمام، حرام بودن قند حبه،…؟!!
- تفسیر قرآن » حضرت سلیمان می فرمایند ( هَبْ لِي مُلْكاً لا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي) این انحصار طلبی برای ایشان چگونه توجیه می شود؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: واجبات خدا؛ واجبات مردم!
- عقائد اسلامی » آیا تمام مذاهب و ادیان غیر شیعی وغیر اسلامی در واقع کافر می باشند؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است!
- عقائد اسلامی » محبوبیت روحانیت در حکومت انقلاب اسلامی پایین آمده است!!!
- عقائد اسلامی » آیا در زمانی که امراض واگیرداری مانند کرونا در جامعه شایع شده است، باید همچنان به هیئت ها رفت؟
- عقائد اسلامی » این همه بی عدالتی که در جامعه به وضوح دیده میشود!!؟
- تفسیر قرآن » منظور از روح درآیه شریفه (تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ) چه میباشد؟
پرسشهای تصادفی
- احکام دینی » اجازه انتشار كتب ضاله و شبهات وهابیت را نمیتوان داد!
- حدیث شناسی » این کلام مولا امیرالمومنین علی علیه السلام رو میشه تفسیر کنید و بفرمایید منظور مولا چی هست؟؟؟ امام على عليه السلام: لباس تو بر تن دیگری ماندگارتر است تا بر تن خودت.
- احکام دینی » آیا شتر مرغ (نعامه) جزء ممسوخات است یا خیر؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: اگر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از روی هوی و هوس حرف نمیزند چرا خداوند در این آیه، قسمش را قبول نکرده است؟
- احکام دینی » تفاوت بين سوال درباره يك شبهه و بين ترويج يك شبهه!
- عقائد اسلامی » زمان احکامی که اخوندها با ان حکومت می کردن تمام است، مثل حرام بودن دوش حمام، حرام بودن قند حبه،…؟!!
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه؛ درد و دلی جوابیهطور، خدمت نویسندهی محترم جناب آقای رضا امیرخانی
- احکام دینی » چرا آیت الله سیستانی حکومت اسلامی تشکیل نداند؟
- عقائد اسلامی » زمان احکامی که اخوندها با ان حکومت می کردن تمام است، مثل حرام بودن دوش حمام، حرام بودن قند حبه،…؟!!
- حدیث شناسی » تمام احادیث در باب کفتر، از جعلیات اموی عباسی است!
- تفسیر قرآن » منظور از دوبار مردن و دوبار زنده شدن در آیه شریفه : (رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ) چه میباشد؟
- عقائد اسلامی » آیا تمام مذاهب و ادیان غیر شیعی وغیر اسلامی در واقع کافر می باشند؟
- عقائد اسلامی » آیا در زمانی که امراض واگیرداری مانند کرونا در جامعه شایع شده است، باید همچنان به هیئت ها رفت؟
- عقائد اسلامی » محبوبیت روحانیت در حکومت انقلاب اسلامی پایین آمده است!!!
- عقائد اسلامی » آیا تأويل فقط در روز قيامت وجود دارد و ما در اين دنيا مكلف به عمل به ظاهر قرآن هستيم؟
پرسشهای پربازدید
- عقائد اسلامی » آیا صدای طبل حسین عدالت را بیدار میکند یا عدالت را خفه میکند؟
- احکام دینی » آیا شتر مرغ (نعامه) جزء ممسوخات است یا خیر؟
- تفسیر قرآن » منظور از روح درآیه شریفه (تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ) چه میباشد؟
- عقائد اسلامی » چون در جامعه ایران بی عدالتی و ظلم وجود دارد پس حکومت اسلامی ظالم است!
- حدیث شناسی » تمام احادیث در باب کفتر، از جعلیات اموی عباسی است!
- حدیث شناسی » السعيد سعيد في بطن امه و الشقی شقي في بطن امه
- حدیث شناسی » آیا داستان نماز صبحی که قضا شد در منابع روایی نقل شده است؟ آیا طبق این روایت میتوان از دیگران طلب استخاره کرد؟
- تفسیر قرآن » منظور از دوبار مردن و دوبار زنده شدن در آیه شریفه : (رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ) چه میباشد؟
- عقائد اسلامی » آیا وزیران حضرت مهدی علیه السّلام همه ایرانی هستند؟
- احکام دینی » چرا آیت الله سیستانی حکومت اسلامی تشکیل نداند؟
- عقائد اسلامی » شبهه و جواب؛ فایده کلاس اخلاق؛ نماز جمعه؛ دعای کمیل؛ زیارت عاشورا؛ راهیان نور؛ محرم و صفر؛ ایام فاطمیه؛ پیاده روی کربلا؛ ماه رمضان؛ اعتکاف و..... چه بوده ؟
- عقائد اسلامی » پاسخ به شبهه: بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است!
- تهذیب و اخلاق » ابنعربی: ان شُربَالماء من الشهوات الکاذبة!
- عقائد اسلامی » آیا تأويل فقط در روز قيامت وجود دارد و ما در اين دنيا مكلف به عمل به ظاهر قرآن هستيم؟
- احکام دینی » ايا بوسيدن دست علماء حرام است؟!
آیا این روایت دلالت بر عدم عصمت ائمه علیهم السلام دارد؟
وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ كُنْتُ مَعَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع بِالْحَرَمِ فَرَآنِي أُوذِي الْخَطَاطِيفَ فَقَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْتُلْهُنَّ وَ لَا تُؤْذِهِنَّ فَإِنَّهُنَّ لَا يُؤْذِينَ شَيْئاً
من لا يحضره الفقيه نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 2 صفحه : 262
وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ كُنْتُ مَعَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع بِالْحَرَمِ فَرَآنِي أُوذِي الْخَطَاطِيفَ فَقَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْتُلْهُنَّ وَ لَا تُؤْذِهِنَّ فَإِنَّهُنَّ لَا يُؤْذِينَ شَيْئاً
من لا يحضره الفقيه نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 2 صفحه : 262
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ كُنْتُ مَعَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع بِالْحَرَمِ فَرَآنِي أُوذِي الْخَطَاطِيفَ فَقَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْتُلْهُنَّ وَ لَا تُؤْذِهِنَّ فَإِنَّهُنَّ لَا يُؤْذِينَ شَيْئاً
من لا يحضره الفقيه نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 2 صفحه : 262
علامه مجلسی در مورد این روایت میفرمایند:
و روى محمد بن حمران» الطريق إليه صحيح و هو مشترك بين النهدي الثقة و ابن أعين و إن كان الظاهر أنه النهدي لتصريحه به في باب التيمم، و على أي حال، الطريق إليهما صحيح وكتابهما معتمد الطائفة قوله عليه السلام «فرآني أوذي الخطاطيف» أي أريد أن أخرجها من البيت لتلويثها البيت غالبا و تعشيشها على رؤوس الناس لأنس بهم فنهى عليه السلام عن قتلهن و إيذائهن مطلقا بقرينة قوله عليهالسلام «فإنهن لا يؤذين شيئا» فإنها من قانعاتالطيور قنعن بما يطير بين الهواء من الذباب و البق، و أفواهها مفتوحات عندالطيران، و إيذاء التلويث سهل فإن ذرقه طاهر و إزالته سهل و سيجيء حكم حلية لحمه.
روضه المتقین نویسنده : المجلسي، محمد تقى جلد : 4 صفحه : 181
اما شرحی دیگر میتوان بر این روایت انجام داد:
در کتب روایی اهل سنت روایات متعددی دال بر وجوب کشتن خطاف و خطاطیف وجود دارد:
( [عن أبي سعيد الخدري:] لَيمُرُّ النَّاسُ على جِسرِ جَهنَّمَ وعليه حَسَكٌ وكلاليبُ وخَطاطيفُ تخطَفُ النَّاسَ يمينًا وشِماًلا وبجَنْبَتَيْهِ ملائكةٌ يقولونَ: اللَّهمَّ سلِّمْ سلِّمْ.) تاريخ مدينة دمشق نویسنده : ابن عساكر جلد : 20 صفحه : 374
و دمیری در کتاب حیاة الحيوان الکبری در ذکر اصناف خطاف اینچنین مینویسد:
(و منهم من يسمي هذا النوع السنونو الواحدة سنونوة، و هو كثير في المسجد الحرام يعشش في سقفه في باب إبراهيم و باب بني شيبة. و بعض الناس يزعم أن ذلك هو الطير الأبابيل الذي عذب اللّه تعالى به أصحاب الفيل.)حياة الحيوان الكبري نویسنده : الدميري جلد : 1 صفحه : 412
وی در ادامه هر یک از اعضای بدن خطاطیف را مفید برای نوعی طلسم و جادو میداند.
(إن أخذت عين الخطاف و جعلت في خرقة، و شدت على سرير فمن صعد على ذلك السرير لم ينم. و قلبه إذا سحق بعد تجفيفه و شرب هيج الباه. و دمه إذا سقيت منه امرأة، و هي لا تعلم، سكن عنها شهوة الجماع.....)حياة الحيوان الكبري نویسنده : الدميري جلد : 1 صفحه : 413
با توجه به روایات وأقوال فوق، روشن میشود که کشتن خطاطیف مانند کشتن خفاش و عنکبوت و ... در نزد اهل سنت به دلیل شیطانی و جهنمی و موذی بودن این نوع حیوانات، جائز بلکه واجب بوده است.
در حالی که ائمه علیهم السلام سعی در تصحیح این اعتقاد در نزد شیعه داشتند، و به همین دلیل نهی از اذیت یا کشتن این حیوانات میکنند.
اما فعل امام باقر علیه السلام در آذیت کردن این حیوان، بر حسب ظاهر به دلیل فراری دادن این حیوان از آن مکان بوده تا به دست اهل سنت کشته نشود، و به منزله آزار و اذیت بدون دلیل و از روی هوای نفس نبوده است، تا بتوان بوسیله آن انجام فعل حرام توسط امام باقر علیه السلام را اثبات نموده و به تبع علم یا عصمت امام را زیر سوال برد.
و نقل واقعه توسط امام صادق علیه السلام در دو نسل بعد نیز، دلیل بر این مطلب است که در زمان امام صادق ع، هنوز اهل سنت که مردم غالب آن زمان بودند، اعتقاد به موذی بودن این حیوان داشتند.
گذشته از تمام این موارد، این مسئله فرع بر مسئله عصمت امام قبل از امامت و بعد از امامت می باشد، و به دلیل تواتر لفظی و معنوی آیات و روایات و اجماع و عقل، عصمت ائمه از ضروریات مذهب تشیع میباشد، و شرح و تفسیر روایات باید پس از اثبات یا نفی اصول اولیه ای مانند عصمت یا علم یا... باشد و بر اساس اصول به دست آمده در هر مذهبی آیات و روایات شرح و تفسیر و در مواردی توجیه میشوند.
والله العالم
سید محمد علوی
از سوالات این بخش (عقائد اسلامی)
- زمان احکامی که اخوندها با ان حکومت می کردن تمام است، مثل حرام بودن دوش حمام، حرام بودن قند حبه،…؟!!
- آیا تمام مذاهب و ادیان غیر شیعی وغیر اسلامی در واقع کافر می باشند؟
- آیا تأويل فقط در روز قيامت وجود دارد و ما در اين دنيا مكلف به عمل به ظاهر قرآن هستيم؟
- پاسخ به شبهه؛ درد و دلی جوابیهطور، خدمت نویسندهی محترم جناب آقای رضا امیرخانی
- این همه بی عدالتی که در جامعه به وضوح دیده میشود!!؟
- چند روز پيش براي شركت درمجلس ختمي
- پاسخ به شبهه: بین خانواده پیامبر و هر چهار خلیفه، پیوند و رابطه خویشاوندی محکمی برقرار بوده است!
- روضه خوانی و تحریف وصيّت امام علی علیه السّلام.
- شبهه و جواب؛ فایده کلاس اخلاق؛ نماز جمعه؛ دعای کمیل؛ زیارت عاشورا؛ راهیان نور؛ محرم و صفر؛ ایام فاطمیه؛ پیاده روی کربلا؛ ماه رمضان؛ اعتکاف و..... چه بوده ؟
- پاسخ به شبهه: اگر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از روی هوی و هوس حرف نمیزند چرا خداوند در این آیه، قسمش را قبول نکرده است؟