دستهبندی مقالات
جدیدترین مقالات
مقالات تصادفی
مقالات پربازدید
جدیدترین مقالات
- اشعار » او را نباید در زمین و در زمان دید
- استاد راهنما » همگانی بودن ایمان مستقر و ایمان مستودع پژوهشگر : محمد حسین شیخ غلامی
- استاد راهنما » ( بررسی نظریات علماء ، در مورد وجوب ترتیب بین نماز های قضا ) پژوهشگر: محمد حسین شیخ غلامی
- روایت های ناب » بیان هشت دلیل اصلی توسط حضرت علی علیه السلام در مورد أسباب بغض، نفرت و کینه ی عایشه، نسبت به أمیر المؤمنين علی عليه السلام
- اشعار » أمّن يجيب آخرش سوی بلا رفت
- اشعار » جوانان بنی هاشم يكايک در تب و تابند
- اشعار » با امید و نا امید آمد
- اشعار » در میکده بی روی تو ای شه خبری نیست
- اشعار » من شاخه ای ز درخت تن تو ام
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( سیزده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( دوازده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- مقالات متفرقه » تحلیلی نقد گونه بر فیلم پلتفرم The Platform 2020
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( یازده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( ده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( نه )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
مقالات تصادفی
- مصاحبه و گزارش » حكومت دزد و غارت گر و بي دين است!
- مقالات متفرقه » استاد امثال اينها نيازي به حمايت بنده و شما ندارند!
- داستان های ناب » همنشین حضرت داوود
- مقالات رجالی فهرستی » تفاوت نجاشی و شیخ طوسی در فهرست نویسی از نگاه حضرت استاد آیت الله مددی
- مقالات اخلاقی » علی خطر عظیم
- اشعار » نامردها، حسین هنوز زنده است!
- استاد راهنما » همگانی بودن ایمان مستقر و ایمان مستودع پژوهشگر : محمد حسین شیخ غلامی
- اشعار » آندم که جواز کربلا را دیدم
- مقالات عقائدی » اتفاقاً بعضي لباس ها حرمت دارند
- مقالات فقهی اصولی » تفاوت بین أخذ به زیادی در بیع و أخذ به زیادی در ربا در کلام حضرت استاد آیت الله مددی
- مقالات اخلاقی » الحقیر الاحقر!
- روایت های ناب » دو شخص کمرم را شکستند
- اشعار » یک ندا امد که إقرء یا رسول الله احمد
- مقالات رجالی فهرستی » نکاتی در مورد کتاب تفسیر علی بن ابراهیم قمی از نگاه حضرت استاد آیت الله مددی
- مقالات رجالی فهرستی » برخی ویژگی های کتاب من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق از نگاه حضرت استاد آیت الله مددی
مقالات پربازدید
- مقالات اخلاقی » چرا شیخ عباس فتحیه، تبدیل به عباسِ احمد شد ؟!
- مقالات اخلاقی » دو توصیه شنیدنی از شیخ عبد الله پیاده یکی از اوتاد روی زمین به نقل از والد مکرم حاج سید عادل علوی
- مقالات قرآنی » لات و منات وعزى، دختران خدا!
- مقالات متفرقه » تحلیلی نقد گونه بر فیلم پلتفرم The Platform 2020
- مقالات قرآنی » تفاوت فصاحت و بلاغت در قرآن کریم در کلام حضرت استاد آیت الله مددی
- مقالات عقائدی » اولين بت پرست و ريشه بت پرستي!
- داستان های ناب » مرحوم خونساري و حمال بازار اصفهان
- داستان های ناب » ای موسی به خدا بگو روزی تو را نمی خواهم و...
- روایت های ناب » يا فاطمة سلي حاجتك
- مقالات رجالی فهرستی » برخی ویژگی های کتاب من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق از نگاه حضرت استاد آیت الله مددی
- مقالات فقهی اصولی » اجازه روايت يا اجازه نقل حديث، سنت فراموش شده!
- روایت های ناب » بیان هشت دلیل اصلی توسط حضرت علی علیه السلام در مورد أسباب بغض، نفرت و کینه ی عایشه، نسبت به أمیر المؤمنين علی عليه السلام
- مقالات اخلاقی » علی خطر عظیم
- مقالات عقائدی » اتفاقاً بعضي لباس ها حرمت دارند
- مقالات عقائدی » دلايل عقلي اعجاز قرآن
اولين بت پرست و ريشه بت پرستي!
اراء و أقوال مختلفي در مورد بت پرستي و آغاز آن بر روي زمين و يا در ميان اعراب وجود دارد.
أقوالي كه با كمي تأمل، تضاد ظاهري موجود در ميانشان مرتفع شده و أغلب قابل پذيرش ميباشند.
دانستن اين موضوع ، زماني اهميت پيدا ميكند كه متوجه شويم رسول مكرم اسلام با آييني بس
كهن و ريشه دار در بشريت به معارضه و مبارزه برخواستند.
آييني به قدمت عمر بشر ، با پيرواني متعصب و معتقد كه حاظر به ترك آن به هيچ قيمتي نبودند.
در چنين زماني و در ميان چنان مردمي با آن طرز تفكر، و با بتاني كه از شمارش خارج بودند، پيغمبري مبعوث ميشود از جنس رحمت و با خلق عظيم خود ديني را تبليغ ميكند با يك خدا.
و رواج اين دين در ميان آن قوم، خود معجزه اي است دال بر حقانيت اسلام.
١- پسران شيث پسر هابيل، پس از رحلت حضرت آدم به زيارت پيكر او در هند ودر غاري در كوهي كه اول بار بر آن فرود آمده بود ميرفتند و آن را تكريم و تعظيم ميكردند.
آن كوه نوذ نام داشت وآباد ترين كوه بر روي زمين بود.
فرزندان قابيل كه بهره اي از اين زيارت نداشتند به پيشنهاد يكي از فرزندان قابيل، بتي را تراشيده و شروع به تكريم و تعظيم آن كردند و اين اولين بتي بود كه پرستيده شد!
٢- زماني پنج تن از بزرگان وصالحان نوادگان آدم در يك ماه از دنيا رفتند، مردم آن زمان در غم از دست دادن آنها به سوگ نشسته وبسيار گريستند.
به دليل سوگواري بسيار مردم آن زمان بر ايشان، يكي از پسران قابيل پيشنهاد ساخت پنج پيكره به شكل آن پنج تن را داد تا مردم آن پيكره ها را به ياد بزرگانشان تعظيم و تكريم كنند.
پس پنج پيكره ساخت و در جاي بلندي نصب كرد.
قرآن كريم در دو آيه زير از اين پنج بت نام برده و آنها را معرفي ميكند:
وَقَالُوا لَا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَلَا تَذَرُنَّ وَدًّا وَلَا سُوَاعًا وَلَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا [نوح 23]
مردم براي ديدار پيكره ها و تعظيم و تكريم آنها ميآمدند نه به قصد پرستش، تا تمام شدن نسل اول.
چون نسل دوم روي كار آمد، اين نحوه بزرگداشت بيش از نسل اول عمل شد، و چون نوبت به نسل سوم رسيد، معتقد شدند كه تكريم و تعظيم اين پيكره ها از سوي اجدادشان به جهت اميد به شفاعت اين مجسمه ها در نزد پروردگار بوده است.
و اينگونه بود كه بت پرستي روز به روز رواج بيشتري پيدا كرد!
تا زمان حضرت نوح اين بتان پرستش ميشدند و پس از طوفان نوح ، طوفان بتان را به ساحل جدّه آورده، ساليان دراز در زير خاك مدفون بودند.
٣- سالها پيش از ظهور اسلام حاكم و پرده دار مكه، عمرو بن لحي به سفارش وراهنمايي يكي از جنيان، پنج بت بزرگ را، از زير خاك بيرون كشيده وهر كدام را به قبيله اي قبلايل عرب داد تا محافظ و پرده دار آن باشند و عرب شروع به تعظيم و پرستش آنها كردند.
٤- عمرو بن لحي حاكم و پرده دار وقت مكه، به مرض سختي دچار شد و براي درمان خود به چشمه آب گرمي در شام رفت، در آنجا مردماني را ديد كه بتاني را به طلب باران وچيرگي بر دشمن پرستش ميكردند.
عمرو از آنان بتاني را براي نصب در مكه درخواست كرد و از آن پس مردم مكه شروع به بت پرستي كردند.
٥- پسران اسماعيل نبي، موحداني بودند كه پس از انجام مراسم حج، به جهت تكريم و تعظيم حرم و دلبستگي به آن، سنگي از سنگهاي حرم را با خود به همراه ميبردند.
پس هرجا وارد ميشدند به ياد حرم وخانه خدا، برگرد آن سنگ طواف ميكردند، با گذشت زمان، رفته رفته به پرستش اين سنگها روي آورده و شروع به بت پرستي كردند!
اگر آن سنگها به شكل انسان بودند، آنها را اصنام ميخواندند و در غير اينصورت، به آنها انصاب ميگفتند.
بعضي از اعراب با ورود به هر منزل گاه چهار سنگ را انتخاب كرده، آنكه از همه زيباتر بود را به عنوان بت و سه سنگ ديگر را پايه هايي براي ديگ غذاي خود قرار ميدادند و چون قصد خروج از آن منزلگاه را داشتند، هرچهار سنگ را رها كرده و در استراحتگاه بعدي همين كار را تكرار ميكردند!
پرستش بت به همراه برخي از آداب و رسوم آيين ابراهيم مانند طواف بر گرد كعبه و حج و عمره و وقوف در عرفات و قرباني و ... در ميان اعراب باقي ماند تا زمان ظهور اسلام.
٦- مردي در عرب به نام اساف به نائله عشق ميورزيد، پس به مكه به قصد انجام حج وارد شدند، در اثناء حج وارد خانه كعبه شده و مرتكب گناهي شدند كه به سبب آن مسخ شدند.
پس صبحگاه آنان را از خانه كعبه خارج كرده و در نزديگي خانه قرار دادند، تا باعث عبرت مردم گردند، اما با مرور زمان، اين اجساد مسخ شده، به همراه كعبه مورد طواف قرار گرفتند و مردم رفته رفته شروع به پرستش آنها كردند!
برگرفته از كتاب الأصنام نوشته هشام بن محمد كلبي متولد قرن دوم و متوفاي سال ٢٠٤ هجري - اولين ومهمترين كتاب پس از ظهور اسلام، در توصيف اصنام زمان جاهليت.
سيد محمد علوي
١٨ ربيع الثاني ١٤٣٩ هجري