جدیدترین مقالات
- اشعار » او را نباید در زمین و در زمان دید
- استاد راهنما » همگانی بودن ایمان مستقر و ایمان مستودع پژوهشگر : محمد حسین شیخ غلامی
- استاد راهنما » ( بررسی نظریات علماء ، در مورد وجوب ترتیب بین نماز های قضا ) پژوهشگر: محمد حسین شیخ غلامی
- روایت های ناب » بیان هشت دلیل اصلی توسط حضرت علی علیه السلام در مورد أسباب بغض، نفرت و کینه ی عایشه، نسبت به أمیر المؤمنين علی عليه السلام
- اشعار » أمّن يجيب آخرش سوی بلا رفت
- اشعار » جوانان بنی هاشم يكايک در تب و تابند
- اشعار » با امید و نا امید آمد
- اشعار » در میکده بی روی تو ای شه خبری نیست
- اشعار » من شاخه ای ز درخت تن تو ام
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( سیزده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( دوازده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- مقالات متفرقه » تحلیلی نقد گونه بر فیلم پلتفرم The Platform 2020
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( یازده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( ده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( نه )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
مقالات تصادفی
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( نه )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- داستان های ناب » ای موسی به خدا بگو روزی تو را نمی خواهم و...
- اشعار » جوانان بنی هاشم يكايک در تب و تابند
- اشعار » قدش خميده مانده و يك دست بر كمر
- داستان های ناب » يا علي علم بهتر است يا ثروت؟
- مقالات قرآنی » تفاوت فصاحت و بلاغت در قرآن کریم در کلام حضرت استاد آیت الله مددی
- مقالات اخلاقی » چرا شیخ عباس فتحیه، تبدیل به عباسِ احمد شد ؟!
- اشعار » من يك سه ساله ام
- مقالات متفرقه » در حاشیه انتصاب هیئت أمناء حسینیه کاظمینیهای مقیم مشهد
- مقالات متفرقه » اس ام اس شماره شصت و پنج، پنجاه و هشت!
- اشعار » علي همراه حق حق با علي شد
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( سیزده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- مقالات اخلاقی » الحقیر الاحقر!
- استاد راهنما » همگانی بودن ایمان مستقر و ایمان مستودع پژوهشگر : محمد حسین شیخ غلامی
- اشعار » دست از سرم بردار ای وسواس خنّاس
مقالات پربازدید
- مقالات اخلاقی » چرا شیخ عباس فتحیه، تبدیل به عباسِ احمد شد ؟!
- مقالات اخلاقی » دو توصیه شنیدنی از شیخ عبد الله پیاده یکی از اوتاد روی زمین به نقل از والد مکرم حاج سید عادل علوی
- مقالات قرآنی » لات و منات وعزى، دختران خدا!
- مقالات متفرقه » تحلیلی نقد گونه بر فیلم پلتفرم The Platform 2020
- مقالات قرآنی » تفاوت فصاحت و بلاغت در قرآن کریم در کلام حضرت استاد آیت الله مددی
- مقالات عقائدی » اولين بت پرست و ريشه بت پرستي!
- داستان های ناب » مرحوم خونساري و حمال بازار اصفهان
- داستان های ناب » ای موسی به خدا بگو روزی تو را نمی خواهم و...
- روایت های ناب » يا فاطمة سلي حاجتك
- مقالات رجالی فهرستی » برخی ویژگی های کتاب من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق از نگاه حضرت استاد آیت الله مددی
- مقالات فقهی اصولی » اجازه روايت يا اجازه نقل حديث، سنت فراموش شده!
- روایت های ناب » بیان هشت دلیل اصلی توسط حضرت علی علیه السلام در مورد أسباب بغض، نفرت و کینه ی عایشه، نسبت به أمیر المؤمنين علی عليه السلام
- مقالات اخلاقی » علی خطر عظیم
- مقالات عقائدی » اتفاقاً بعضي لباس ها حرمت دارند
- مقالات عقائدی » دلايل عقلي اعجاز قرآن
برخی ویژگی های کتاب من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق از نگاه حضرت استاد آیت الله مددی
1-تفاوت بین رُویَ با رَوی در کتاب فقیه: بر خلاف نظر اکثریت، رُویَ در کتاب فقیه دال بر ارسال یا ضعف روایت نیست چرا که شیخ صدوق در مقدمه کتاب خود تصریح میفرمایند که فقط روایاتی را نقل میکنند که از نظر وی قابل اعتماد وصحیح میباشند مگر در مورد روایاتی که شیخ صدوق تصریح میفرمایند (لا أفتی به) که دال بر ضعف یا طرح روایت میباشد، بلکه رُویَ به این معناست که طریق این روایت در مشیخه وجود ندارد و در مقابل رَوی به این معناست که طریق این روایت در مشیخه ی فقیه موجود میباشد.
2- تفاوت بین مشیخه ی تهذیب و مشیخه ی فقیه: مشیخه ی تهذیب معظمش اجازات است و بکتب اصحاب طریق نوشته است و به اصطلاح فهارس است در حالی که مشیخه ی فقیه معظمش اسناد است و به روایات اصحاب طریق نوشته است و به اصطلاح اسانید است.
3- شیخ صدوق در نقل روایات در فقیه بسیار به استاد خود ابن الولید متأثر است و به همین دلیل مثلاً در سراسر کتاب فقیه، روایتی از طریق محمد بن عیسی عن یونس ندارد، چرا که ابن الولید این طریق را صحیح نمیداند، و شیخ صدوق نیز به تبع در کتاب فقیه که کتابی فتوایی است هیچ روایتی را با این طریق ذکر نکرده است هرچند در کتب دیگر خود مانند کتاب خصال روایات مختلفی را از این طریق و امثال آن نقل فرموده اند.
4- نقل شیخ صدوق از کتاب نوادر ابن ابی عمیر به معنای ضعف روایت نیست زیرا کتب نوادر در میان کتب اصحاب به دو معنی موجود بوده:
الف: نوارد به معنای شاذ و ضعیف: اگر نوادر به صورت بدون الف و لام باشد منظور همین نوع است که شامل نوادر در ضمن ابواب و یا باب نوادر در آخر کتب روایی میباشد مانند نوادر (ابواب الزیادات) یا (ابواب النوادر) یا (له نوادر) یا (نوادر المصنف یا المصنفین) مرحوم محمد بن علی بن محبوب.
ب: نوادر به معنای ناب و خیلی عالی: اگر نوادر به معنای اسم کتاب باشد و با الف و لام یا اضافه باشد مراد همین نوع از نوادر است مانند: (نوادر الحکمة) یا (له کتاب النوادر) و یا (نوادر إبن أبی عمیر) که شش جلد بوده و مسلماً از کتب مهم روایی در نزد شیعه بوده است.
والله العالم
برداشت و تقریر: سید محمد علوی