جدیدترین مقالات
- اشعار » او را نباید در زمین و در زمان دید
- استاد راهنما » همگانی بودن ایمان مستقر و ایمان مستودع پژوهشگر : محمد حسین شیخ غلامی
- استاد راهنما » ( بررسی نظریات علماء ، در مورد وجوب ترتیب بین نماز های قضا ) پژوهشگر: محمد حسین شیخ غلامی
- روایت های ناب » بیان هشت دلیل اصلی توسط حضرت علی علیه السلام در مورد أسباب بغض، نفرت و کینه ی عایشه، نسبت به أمیر المؤمنين علی عليه السلام
- اشعار » أمّن يجيب آخرش سوی بلا رفت
- اشعار » جوانان بنی هاشم يكايک در تب و تابند
- اشعار » با امید و نا امید آمد
- اشعار » در میکده بی روی تو ای شه خبری نیست
- اشعار » من شاخه ای ز درخت تن تو ام
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( سیزده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( دوازده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- مقالات متفرقه » تحلیلی نقد گونه بر فیلم پلتفرم The Platform 2020
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( یازده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( ده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( نه )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
مقالات تصادفی
- اشعار » دست از سرم بردار ای وسواس خنّاس
- اشعار » ام البكاء امروز اين روضه را بخوان
- اشعار » علی ای اکبر بابا
- داستان های ناب » يا علي علم بهتر است يا ثروت؟
- مقالات رجالی فهرستی » تفاوت نجاشی و شیخ طوسی در فهرست نویسی از نگاه حضرت استاد آیت الله مددی
- مصاحبه و گزارش » گفتوگو با «خبرگزاری رسمی حوزه» پیرامون بنیاد تبلیغ و ارشاد
- اشعار » يك نفر در ميان گودال
- اشعار » برادرم قسم دهم تو را به جان مادرت
- اشعار » ای هلال محرم
- روایت های ناب » شيطان و شش خصلت امت پيغمبر
- مقالات عقائدی » اتفاقاً بعضي لباس ها حرمت دارند
- روایت های ناب » موقف فاطمه در نزد جهنم
- اشعار » آندم که جواز کربلا را دیدم
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( هشت )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( یازده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
مقالات پربازدید
- مقالات اخلاقی » چرا شیخ عباس فتحیه، تبدیل به عباسِ احمد شد ؟!
- مقالات اخلاقی » دو توصیه شنیدنی از شیخ عبد الله پیاده یکی از اوتاد روی زمین به نقل از والد مکرم حاج سید عادل علوی
- مقالات قرآنی » لات و منات وعزى، دختران خدا!
- مقالات متفرقه » تحلیلی نقد گونه بر فیلم پلتفرم The Platform 2020
- مقالات قرآنی » تفاوت فصاحت و بلاغت در قرآن کریم در کلام حضرت استاد آیت الله مددی
- مقالات عقائدی » اولين بت پرست و ريشه بت پرستي!
- داستان های ناب » مرحوم خونساري و حمال بازار اصفهان
- داستان های ناب » ای موسی به خدا بگو روزی تو را نمی خواهم و...
- روایت های ناب » يا فاطمة سلي حاجتك
- مقالات رجالی فهرستی » برخی ویژگی های کتاب من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق از نگاه حضرت استاد آیت الله مددی
- مقالات فقهی اصولی » اجازه روايت يا اجازه نقل حديث، سنت فراموش شده!
- روایت های ناب » بیان هشت دلیل اصلی توسط حضرت علی علیه السلام در مورد أسباب بغض، نفرت و کینه ی عایشه، نسبت به أمیر المؤمنين علی عليه السلام
- مقالات اخلاقی » علی خطر عظیم
- مقالات عقائدی » اتفاقاً بعضي لباس ها حرمت دارند
- مقالات عقائدی » دلايل عقلي اعجاز قرآن
خط غلو و خط اعتدال در میان شیعه از نگاه حضرت استاد آیت الله مددی
در میان شیعه خط فکری غلو از سال 126 هجری توسط جابر بن یزید جعفی شروع شد، که غیر از غلو اعتقادی در افرادی مانند ابو الخطاب بوده است و میتوان آن را به غلو سیاسی نامگذاری کرد، البته در صورت قبول عبد الله بن سبأ باید بگوییم این خط غلو سیاسی از زمان امیر المؤمنین علیه السلام شروع شد اما میراث علمی نداشت.
وی اول بار در زمان حکومت بنی امیه در مسجد به صورت علنی اعلان کرد: (حدثنی وصی الأوصیاء) و مرادش امام باقر علیه السلام بود، و به همین دلیل اطرافیان جابر وی را به دیوانگی متهم کردند و معروف شد که: (جنّ جابر جنّ جابر= جابر دیوانه شده است، جابر دیوانه شده است).
حَمْدَوَيْهِ ، قَالَ حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ يَزِيدَ ، عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ ، عَنْ عَبْدِ اَلْحَمِيدِ بْنِ أَبِي اَلْعُلاَ ، قَالَ: دَخَلْتُ اَلْمَسْجِدَ حِينَ قُتِلَ اَلْوَلِيدُ ، فَإِذَا اَلنَّاسُ مُجْتَمِعُونَ، قَالَ فَأَتَيْتُهُمْ فَإِذَا جَابِرٌ اَلْجُعْفِيُّ عَلَيْهِ عِمَامَةُ خَزٍّ حَمْرَاءُ وَ إِذَا هُوَ يَقُولُ: حَدَّثَنِي وَصِيُّ اَلْأَوْصِيَاءِ وَ وَارِثُ عِلْمِ اَلْأَنْبِيَاءِ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ (عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ) ، قَالَ، فَقَالَ اَلنَّاسُ جُنَّ جَابِرٌ جُنَّ جَابِرٌ
جابر بن یزید در سال 128 یا 130 از دنیا رفته است.
این خط غلو ط تقریباً تا سال سیصد هجری ادامه پیدا کرد اما از زمان شیخ کلینی به بعد میراث علمی قابل توجهی از این خط غلو در دست نیست و تنها خط اعتدال ماندگار شد که میتواند به دو دلیل باشد:
1-قبول روایات قابل قبول خط غلو، توسط خط اعتدال و کنار گذاشتن روایات بدون فایده و غیر قابل قبول و به تعبیر دیگر پاکسازی میراث علمی خط غلو و ادغام آن با میراث خط اعتدال.
2- وارد شدن کسانی که تمایل به خط غلو داشتند به حکومت های مختلف شیعه مانند اسماعیلی ها و زیدی ها و فاصله گرفتن ایشان از فضای علمی شیعه.
از بزرگان خط غلو میتوان به سهل بن زیاد اشاره کرد که مرحوم احمد اشعری وی را به دلیل نقل روایات غالیانه (غلو سیاسی) از قم بیرون کرد و در درباره وی میگوید: (کذاب و من اهل الغلو)
نکته: خط غلو از نظر نقل روایات، تقیدات و حساسیت های خط اعتدال را رعایت نمیکرد و به همین دلیل در نقل روایات به قوت و ضعف روایان و یا دقت در متن حدیث توجهی نمیکرد و به همین دلیل غالباً به کذب متهم میشدند و بعضاً طرد میشدند، در حالی که این عدم دقت به دلیل ضعف علمی ایشان بوده ودلیلی بر ضعف عقیدتی ایشان نمیباشد، به عبارت دیگر روایان خط غلو محدثان متبحری نبوده اند و به همین دلیل از تمام شرایط لازم در نقل حدیث، اطلاعی نداشته اند و نقل حدیث را به صورت حرفه ای انجام نمیدادند.
والله العالم
برداشت و تقریر: سید محمد علوی