ارسال شبهه و سوال سریع
بروزرسانی: ۱۳۹۸/۱/۲۹ زندگینامه کتاب.رساله مقاله.شعر تصاویر دروس سخنرانی پرسش‌ها اخبار تماس
دسته بندی موضوعی آخرین پرسش‌ها پرسش‌های تصادفی پرسش‌های پربازدید

آخرین پرسش‌ها

پرسش‌های تصادفی

پرسش‌های پربازدید

منظور از روح درآیه شریفه (تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ) چه میباشد؟

سلام علیکم

منظور از روح درآیه شریفه (تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ) چه میباشد؟
از امام صادق عليه السلام پرسيدند: آيا روح همان جبرئيل است؟ فرمود: جبرئيل از ملائكه است و روح برتر از ملائكه است. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ‌ ...

* در تفسیر نور در ذیل آیه چهارم سوره قدر آمده است:
 با نزول فرشتگان بر قلب پيامبر و امام معصوم در شب قدر، ارتباط زمين با آسمان، مُلك با ملكوت و طبيعت با ماوراء طبيعت برقرار مى‌شود.

روح انواعى دارد:

- روحى كه منشأ تمايلات و شهوات است.

- روحى كه منشأ قدرت و حركات است. اين دو روح، مشترك ميان انسان و حيوان است.

- روحى كه منشأ اختيار و انديشه است، كه اين روح مختص انسان است.

- روحى كه عقل محض است و جوهر وجودى فرشتگان را تشكيل مى‌دهد.

- روحى كه برتر از فرشتگان است و شب قدر همراه آنان به زمين نازل مى‌شود.


** در تفسیر اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب) در ذیل آیه چهارم سوره قدر آمده است:

بعضي‌ گفتند: روح‌ جبرئيل‌ امين‌ ‌است‌ بدليل‌ ‌قوله‌ ‌تعالي‌: قُل‌ نَزَّلَه‌ُ رُوح‌ُ القُدُس‌ِ مِن‌ رَبِّك‌َ بِالحَق‌ِّ لِيُثَبِّت‌َ الَّذِين‌َ آمَنُوا وَ هُدي‌ً وَ بُشري‌ لِلمُسلِمِين‌َ نحل‌ ‌آيه‌ 102، و ‌قوله‌ ‌تعالي‌: وَ إِنَّه‌ُ لَتَنزِيل‌ُ رَب‌ِّ العالَمِين‌َ نَزَل‌َ بِه‌ِ الرُّوح‌ُ الأَمِين‌ُ عَلي‌ قَلبِك‌َ لِتَكُون‌َ مِن‌َ المُنذِرِين‌َ بِلِسان‌ٍ عَرَبِي‌ٍّ مُبِين‌ٍ وَ إِنَّه‌ُ لَفِي‌ زُبُرِ الأَوَّلِين‌َ شعرا ‌آيه‌ 192 ‌الي‌ 196، و بعضي‌ گفتند:

جبرئيل‌ داخل‌ ‌در‌ الملائكه‌ ‌است‌ و الروح‌ بزرگتر ‌از‌ ملائكه‌.

اقول‌: ملائكه‌ تمام‌ روحاني‌ هستند و مانعي‌ ندارد ‌که‌ روح‌ ‌هم‌ جزو ملائكه‌ ‌باشد‌ چنانچه‌ مي‌گويي‌: فلان‌ قشون‌ ‌با‌ فلان‌ رئيس‌ حركت‌ كردند و حال‌ آنكه‌ رئيس‌ ‌هم‌ جزو قشون‌ ‌است‌ اجمالا روح‌ رئيس‌ ملائكه‌ ‌است‌ جبرئيل‌ ‌باشد‌ ‌ يا ‌ ملك‌ ديگري‌ و نزول‌ ‌آنها‌ ‌در‌ شب‌ قدر ‌براي‌ دو امر ‌است‌:

يكي‌ آنكه‌ ‌بر‌ امام‌ زمان‌ نازل‌ شوند و آنچه‌ ‌در‌ ‌اينکه‌ سال‌ تقدير ‌شده‌ بنظر مباركش‌ برسانند بامر پروردگار ‌که‌ مفاد باذن‌ ربهم‌ ‌من‌ ‌کل‌ امر ‌است‌، و گفتيم‌: اموري‌ ‌که‌ تقدير ‌شده‌ دو قسم‌ ‌است‌ يك‌ قسم‌ اموري‌ ‌که‌ قابل‌ تغيير نيست‌ و ‌در‌ لوح‌ محفوظ ثبت‌ ‌شده‌ و انبياء و ائمه‌ و بسياري‌ ‌از‌ ملائكه‌ ميدانند و احتياج‌ ‌به‌ تنزيل‌ ملائكه‌ ندارد، دوم‌ اموري‌ ‌که‌ ‌بر‌ حسب‌ حكم‌ و مصالح‌ و حالات‌ بندگان‌ قابل‌ تغيير ‌است‌ و ‌در‌ لوح‌ محو و اثبات‌ ثبت‌ ‌شده‌ ‌که‌ ‌لا‌ يعلمه‌ الا اللّه‌ ‌لا‌ نبي‌ مرسل‌ و ‌لا‌ ملك‌ مقرب‌ ‌آنها‌ ‌را‌ آنچه‌ ‌در‌ ‌اينکه‌ سال‌ مقدر ‌شده‌ خداوند تبارك‌ و ‌تعالي‌ ‌براي‌ تشريفات‌ ائمه‌ ملائكه‌ و روح‌ ‌را‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ نازل‌ ميفرمايد و كلمه ‌من‌ ‌کل‌ امر شامل‌ جميع‌ امور ميشود، و ميتوان‌ ‌گفت‌ ‌که‌ يكي‌ ‌از‌ حكم‌ تنزيل‌ ملائكه‌ ‌بر‌ امام‌ ‌اينکه‌ ‌است‌ ‌که‌ بامضاء امام‌ برسد و ‌اگر‌ حضرتش‌ ‌در‌ حق‌ بعضي‌ دعا كند و شفاعت‌ كند و ‌از‌ ‌خدا‌ درخواست‌ نمايد خداوند ‌براي‌ احترام‌ ‌او‌ تغيير دهد چون‌ حكمت‌ و مصلحتش‌ تغيير پيدا كرده‌ و گفتيم‌ شفاعت‌ ‌اينکه‌ خاندان‌ فقط ‌براي‌ روز قيامت‌ ‌در‌ حق‌ مؤمنين‌ نيست‌ ‌در‌ دنيا ‌در‌ حين‌ نزع‌ ‌در‌ قبر ‌در‌ عالم‌ برزخ‌ ‌هم‌ اينها شفاعت‌ ميكنند دفع‌ بليات‌ و عقوبات‌ ‌از‌ مستحقين‌ عذاب‌ ميشود و جلب‌ منافع‌ که‌ لياقت‌ نداشتند بآنها ميشود.

امر دوم‌: اينكه‌ ملائكه‌ و روح‌ ‌در‌ مجالس‌ مؤمنين‌ حاضر شوند و ‌بر‌ ‌آنها‌ سلام‌ كنند و ‌در‌ حق‌ ‌آنها‌ دعا كنند و ‌در‌ عبادت‌ ‌آنها‌ شركت‌ كنند و ثواب‌ عبادت‌ ‌آنها‌ ‌را‌ ‌در‌ نامه عمل‌ مؤمنين‌ ثبت‌ كنند و هديه‌ كنند ثواب‌ عبادات‌ ‌خود‌ ‌را‌ بمؤمنين‌، و ‌اينکه‌ ملائكه‌ ‌در‌ جامعه مؤمنين‌ هستند ‌تا‌ طلوع‌ فجر.

والله العالم
محمد علوی
تاریخ: [۱۳۹۸/۱/۲۵]     بازدید: [4]

ارسال سوال