ارسال شبهه و سوال سریع
بروزرسانی: ۱۳۹۷/۱۲/۲۷ زندگینامه کتاب.رساله مقاله.شعر تصاویر دروس سخنرانی پرسش‌ها اخبار تماس
دسته بندی موضوعی آخرین پرسش‌ها پرسش‌های تصادفی پرسش‌های پربازدید

آخرین پرسش‌ها

پرسش‌های تصادفی

پرسش‌های پربازدید

آیا این روایت دلالت بر عدم عصمت ائمه علیهم السلام دارد (فَرَآنِي أُوذِي الْخَطَاطِيفَ فَقَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْتُلْهُنَّ وَ لَا تُؤْذِهِنَّ)؟

آیا این روایت دلالت بر عدم عصمت ائمه علیهم السلام دارد؟

وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ‌ كُنْتُ مَعَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع بِالْحَرَمِ فَرَآنِي أُوذِي الْخَطَاطِيفَ فَقَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْتُلْهُنَّ وَ لَا تُؤْذِهِنَّ فَإِنَّهُنَّ لَا يُؤْذِينَ شَيْئاً

من لا يحضره الفقيه نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 2 صفحه : 262
بسم الله الرحمن الرحیم

وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ‌ كُنْتُ مَعَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع بِالْحَرَمِ فَرَآنِي أُوذِي الْخَطَاطِيفَ فَقَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْتُلْهُنَّ وَ لَا تُؤْذِهِنَّ فَإِنَّهُنَّ لَا يُؤْذِينَ شَيْئاً
من لا يحضره الفقيه نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 2  صفحه : 262

علامه مجلسی در مورد این روایت میفرمایند:
و روى محمد بن حمران» الطريق إليه صحيح و هو مشترك بين النهدي الثقة و ابن أعين و إن كانالظاهر أنه النهدي لتصريحه به في باب التيمم، و على أي حال، الطريق إليهما صحيح وكتابهما معتمد الطائفة قوله عليه السلام‌ «فرآني أو ذيالخطاطيف» أي أريد أن أخرجها من البيت لتلويثها البيت غالبا و تعشيشها علىرؤوس الناس لأنس بهم فنهى عليه السلام عن قتلهن و إيذائهن مطلقا بقرينة قوله عليهالسلام‌ «فإنهن لا يؤذين شيئا» فإنها من قانعاتالطيور قنعن بما يطير بين الهواء من الذباب و البق، و أفواهها مفتوحات عندالطيران، و إيذاء التلويث سهل فإن ذرقه طاهر و إزالته سهل و سيجي‌ء حكم حلية لحمه.
 روضه المتقین نویسنده : المجلسي‌، محمد تقى    جلد : 4  صفحه : 181

اما شرحی دیگر میتوان بر این روایت انجام داد:

در کتب روایی اهل سنت روایات متعددی دال بر وجوب کشتن خطاف و خطاطیف وجود دارد:

( [عن أبي سعيد الخدري:] لَيمُرُّ النَّاسُ على جِسرِ جَهنَّمَ وعليه حَسَكٌ وكلاليبُ وخَطاطيفُ تخطَفُ النَّاسَ يمينًا وشِماًلا وبجَنْبَتَيْهِ ملائكةٌ يقولونَ: اللَّهمَّ سلِّمْ سلِّمْ.) تاريخ مدينة دمشق نویسنده : ابن عساكر    جلد : 20  صفحه : 374

و دمیری در کتاب حیاة الحيوان الکبری در ذکر اصناف خطاف اینچنین مینویسد:

(و منهم من يسمي هذا النوع السنونو الواحدة سنونوة، و هو كثير في المسجد الحرام يعشش في سقفه في باب إبراهيم و باب بني شيبة. و بعض الناس يزعم أن ذلك هو الطير الأبابيل الذي عذب اللّه تعالى به أصحاب الفيل.)حياة الحيوان الكبري نویسنده : الدميري    جلد : 1  صفحه : 412

وی در ادامه هر یک از اعضای بدن خطاطیف را مفید برای نوعی طلسم و جادو میداند.
 (إن أخذت عين الخطاف و جعلت في خرقة، و شدت على سرير فمن صعد على ذلك السرير لم ينم. و قلبه إذا سحق بعد تجفيفه و شرب هيج الباه. و دمه إذا سقيت منه امرأة، و هي لا تعلم، سكن عنها شهوة الجماع.....)حياة الحيوان الكبري نویسنده : الدميري    جلد : 1  صفحه : 413

با توجه به روایات وأقوال فوق، روشن میشود که کشتن خطاطیف مانند کشتن خفاش و عنکبوت و ... در نزد اهل سنت به دلیل شیطانی و جهنمی و موذی بودن این نوع حیوانات، جائز بلکه واجب بوده است.

در حالی که ائمه علیهم السلام سعی در تصحیح این اعتقاد در نزد شیعه داشتند، و به همین دلیل نهی از اذیت یا کشتن این حیوانات میکنند.

اما فعل امام باقر علیه السلام در آذیت کردن این حیوان، بر حسب ظاهر به دلیل فراری دادن این حیوان از آن مکان بوده تا به دست اهل سنت کشته نشود، و به منزله آزار و اذیت بدون دلیل و از روی هوای نفس نبوده است، تا بتوان بوسیله آن انجام فعل حرام توسط امام باقر علیه السلام را اثبات نموده و به تبع علم یا عصمت امام را زیر سوال برد.

و نقل واقعه توسط امام صادق علیه السلام در دو نسل بعد نیز، دلیل بر این مطلب است که در زمان امام صادق ع، هنوز اهل سنت که مردم غالب آن زمان بودند، اعتقاد به موذی بودن این حیوان داشتند.


گذشته از تمام این موارد، این مسئله فرع بر مسئله عصمت امام قبل از امامت و بعد از امامت میباشد، و به دلیل تواتر لفظی و معنوی آیات و روایات و اجماع و عقل، عصمت ائمه از ضروریات مذهب تشیع میباشد، و شرح و تفسیر روایات باید پس از اثبات یا نفی اصول اولیه ای مانند عصمت یا علم یا... باشد و بر اساس اصول به دست آمده در هر مذهبی آیات و روایات شرح و تفسیر و در مواردی توجیه میشوند.

والله العالم
سید محمد علوی
تاریخ: [۱۳۹۷/۱۰/۴]     بازدید: [21]

از سوالات این بخش (عقائد اسلامی)

ارسال سوال