ارسال شبهه و سوال سریع
بروزرسانی: ۱۳۹۸/۱۲/۱ زندگینامه کتاب.رساله مقاله.شعر تصاویر دروس سخنرانی پرسش‌ها اخبار تماس
دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید

مقالات پربازدید

تفاوت عمل به حدیث موثق و حسن، در نزد علامه حلّی و صاحب معالم و مرحوم آیت الله خویی

تفاوت عمل به حدیث موثق و حسن، در نزد علامه حلّی و صاحب معالم و مرحوم آیت الله خویی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ملاک عمل به اخبار از سوی اصحاب و علماء از گذشته تا کنون دستخوش تغییرات متعددی شده است، و به همین دلیل هر یک از بزرگان این وادی، به نوعی از اخبار که در نزدشان حجیت بیشتری داشه باشد، عمل می فرمودند، مانند عمل نکردن به خبر موثق که از عصر علامه حلی در قرن هشتم، و توسط ایشان در بین علماء و بزرگان شیعه رواج و شهرت پیدا نمود.

تقابل مبنای مرحوم علامه حلی و صاحب معالم، با مبنای مرحوم آیت خوئی، مسئله ای می باشد که در این مقاله با توجه به بیانات ارزشمند حضرت آیت الله استاد سید احمد مددی، در صدد بیان آن می باشیم.

مرحوم علامه حلی، پس از کنار گذاشتن خبر موثق، در بیشتر موارد به اخبار حسن و صحیح عمل نموده و بنابر این نوع اخبار فتوی داده اند، هر چند در برخی موارد معدود از اخبار موثق برای فتوی استفاده نموده اند، اما این موارد معدود، مبنای ایشان را خدشه دار نمیکند و ظاهراً عمل به آنها سهواً صورت گرفته است.

مرحوم صاحب معالم نیز به تبع دائی یا برادر خود علامه حلی، از احادیث صحیح یا حسن در کتب خود استفاده نموده کتابی به نام منتقی الجمان فی الصحاح و الحسان نیز تأليف نموده اند و در آن تنها به جمع آوری احادیث صحیح و حسن پرداخته اند.

نکته قابل توجه در روش شناسی کتب مرحوم صاحب معالم این است که ایشان احادیث صحیح وحسن در نزد مشهور و احادیث صحیح وحسن در نزد خود را تفکیک نموده و با رمز صحر و حسر جهت قبول مشهور، و صحی و حسی جهت قبول خود اشاره فرموده اند.

در حالی که مبنای آیت الله خوئی در عمل و قبول احادیث و روایات، بر خلاف علامه حلی و صاحب معالم، تنها عمل به احادیث صحیح و موثق می باشد، و احادیث حسن را به دلیل عدم توثیق راوی توسط اصحاب کتب رجالی و فهرستی و عدم وجود توثیقات خاصه و یا توثیقات عامه، کنار گذاشته و بر طبق آن احادیث فتوی نمی دهند.

بقلم: سید محمد علوی

ارسال سوال