ارسال شبهه و سوال سریع
بروزرسانی: ۱۳۹۸/۲/۲۰ زندگینامه کتاب.رساله مقاله.شعر تصاویر دروس سخنرانی پرسش‌ها اخبار تماس
دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید

جدیدترین مقالات

نکته ای زعلم مکنون - درس اخلاق حضرت استاد شیخ جعفر ناصری

نکته ای زعلم مکنون

بسم الله الرحمن الرحیم

حَتَّىٰ إِذَا أَتَوْا عَلَىٰ وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ (آیه 18 سوره نمل)
(آنها حرکت کردند) تا به سرزمین مورچگان رسیدند؛ مورچه‌ای گفت: «به لانه‌های خود بروید تا سلیمان و لشکرش شما را پایمال نکنند در حالی که نمی‌فهمند!»


غم ما همچو رزق مضمون است     ***     دل بیچاره متصل خون است
که چرا نسخه های معرفتی     ***     اینقدر اشتباه و ملعون است
مطلبی بشنو و دگر کافیست     ***     سرّ مکتوب برگ زیتون است
قلمی داده دست من قرآن     ***      سطر سطر نوشته اش نون است
گفت دیگی چه مینویسد باز؟     ***      گفتمش باء سرّ مأذون است
ما بر این باوریم که عقل     ***      رفت و باقی به دست مجنون است
پشت پرده خبر فراوان است     ***      ولی امّا به نظم و قانون است
این ره و این کتاب این سنّت     ***      کس نیاید به راه مدیون است
نه زخود گفت جعفر این مطلب     ***      نکته ای زعلم مکنون است

(سروده شده توسط حضرت استاد شیخ جعفر ناصری در اواخر ماه جمادی الأولی 1440 هجری)

نکات بسیاری در آیه ی نمل وجود دارد که تا کنون آنطور که لازم است بیان نشده است، و همین یک آیه از قرآن کریم کارهای علمی فراوانی را میطلبد که بر محقق مدقق لازم است تا با بررسی و تفکر وتدبّر، به اسرار و معارف نهفته در آن پی ببرد.

أحسّت: حَتَّىٰ إِذَا أَتَوْا عَلَىٰ وَادِ النَّمْلِ
وبادرت: قَالَتْ
ونادت: يَا 
ونبّهت: أَيُّهَا 
وأمرت: ادْخُلُوا 
ونهت: لَا  يَحْطِمَ
وأکدّت:  لَا  يَحْطِمَن
وبالغت:  لَا  يَحْطِمَنَّكُمْ
وبيّنت: سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ (نگفت: الأمیر و جنوده، بلکه گفت: سلیمان و جنوده، و معلوم میشود که شخص حضرت سلیمان را میشناسد و به ایشان معرفت داشته است)
وأنذرت: لَا
وأعذرت: وَهُمْ 
ونفت: لَا يَشْعُرُونَ (مورچه نگفت: لا یعلمون، بلکه گفت: لا یشعرون، که اسراری در این تعبیر نهفته است)

نمله ولیّ و صاحب الأمر خود را میشناخت به این دلیل که موانعی برای شناخت ولی برای او وجود نداشت و اگر مانعی نباشد حتی یک مورچه هم ولیّ خود را میتواند بشناسد در حالی که ما به دلیل وجود موانع، از شناخت صاحب الأمر و ولیّ نعمت خود محروم میباشیم.
در صورتی که ولیّ، با علم لدنیّ، به تمام ماسوی الله علم دارد و از تمام مخلوقات تحت ولایتش  روزی حضرت علی آگاهی دارد.

روزی حضرت علی با أصحاب خود از زمینی که پر از مورچگان بود میگذشتند، یکی از همراهان (امام حسن مجتبی علیه السلام) عرض کردند (سبحان من يعلم عدد هذا النمل) حضرت علی علیه السلام فرمودند اینطور نباید گفت، بهتر است بگویی (سبحان من خلق هذا النمل) چرا که شماره ی این مورچگان را من نیز میدانم.
روي: " انه (ع) مرّ بأصحابه على واد يضطرب نملا، فقال بعضهم: سبحان من يعلم عدد هذا النمل، فقال (ع): لا تقل كذا قل: سبحان من خلق هذا النمل، فقال: كأنك تعلمه يا أمير المؤمنين (ع) قال: نعم والله إني لاعلمه وأعلم الذكر منه من الانثى، فلم تطب نفسه إلى ذلك، فقال (ع): أو ما قرأت يس ؟ فقال: بلى، قال: فما قرأت قوله تعالى: (وكل شئ أحصيناه في إمام مبين) ؟ (مجمع البحرين 1/ 528)

چگونه موانع را برداریم؟
1) طلب و اراده اولین قدم است برای برداشتن و رفع موانع.
2) نظم در اوقات شبانه روزی و در اعمال و رفتار عبادی و غیر عبادی.
3) سحر و انس و الفت با آن که از مهمترین عوامل رفع موانع میباشد.
4) ارتباط با قرآن از حیث تلاوت و تدبر و تفکر و تعقل و ...

بعد از این موارد آثار و برکات آن را حسّ میکنید (وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ - آیه 69 سوره عنکبوت) و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است.
یکی از مشکلات اساسی این حرکت نداشتن ثبات قدم در طیّ طریق است، در حالی که این مشکل و معضل در ابتدای راه بسیار طبیعی میباشد، و باید این مشکل را با سخت گرفتن بر خود رفع کرد و خود را مدیریت کرد (إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي کُنْتُمْ تُوعَدُونَ - آیات 30 سوره فصلت) به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است!

برای داشتن سحر، انسان باید شبش را مدیریت کند (نمیشود انسان نیمه شب بخوابد و توقع داشته باشد سحر خوبی داشته باشد) امّا زمانی که توانست شبش را مدیریت کند، میتواند روزش را نیز مدیریت کند و پس از آن نوع توسلاتش را مدیریت کند.

(درس اخلاق حضرت استاد شیخ جعفر ناصری دولت آبادی - سه شنبه 23 بهمن 1397 - مدرسه تخصصی اخلاق)

تقریر و برداشت به همراه پاره ای توضیحات
سید محمد علوی

ارسال سوال