جدیدترین مقالات
- استاد راهنما » همگانی بودن ایمان مستقر و ایمان مستودع پژوهشگر : محمد حسین شیخ غلامی
- استاد راهنما » ( بررسی نظریات علماء ، در مورد وجوب ترتیب بین نماز های قضا ) پژوهشگر: محمد حسین شیخ غلامی
- روایت های ناب » بیان هشت دلیل اصلی توسط حضرت علی علیه السلام در مورد أسباب بغض، نفرت و کینه ی عایشه، نسبت به أمیر المؤمنين علی عليه السلام
- اشعار » أمّن يجيب آخرش سوی بلا رفت
- اشعار » جوانان بنی هاشم يكايک در تب و تابند
- اشعار » با امید و نا امید آمد
- اشعار » در میکده بی روی تو ای شه خبری نیست
- اشعار » من شاخه ای ز درخت تن تو ام
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( سیزده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( دوازده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- مقالات متفرقه » تحلیلی نقد گونه بر فیلم پلتفرم The Platform 2020
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( یازده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( ده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( نه )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( هشت )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
مقالات تصادفی
- مقالات عقائدی » اتفاقاً بعضي لباس ها حرمت دارند
- اشعار » با امید و نا امید آمد
- مقالات فقهی اصولی » تفاوت بین أخذ به زیادی در بیع و أخذ به زیادی در ربا در کلام حضرت استاد آیت الله مددی
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( سه )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- مقالات متفرقه » اس ام اس شماره شصت و پنج، پنجاه و هشت!
- اشعار » علی ای اکبر بابا
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( ده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
- اشعار » ان تنكروني، فانا بن الحسنم
- مقالات اخلاقی » الحقیر الاحقر!
- اشعار » جاي ابالفضل خولي و شمر و حرمله هستن كنارم
- اشعار » دست از سرم بردار ای وسواس خنّاس
- روایت های ناب » بیان هشت دلیل اصلی توسط حضرت علی علیه السلام در مورد أسباب بغض، نفرت و کینه ی عایشه، نسبت به أمیر المؤمنين علی عليه السلام
- روایت های ناب » موقف فاطمه در نزد جهنم
- مقالات اخلاقی » چرا شیخ عباس فتحیه، تبدیل به عباسِ احمد شد ؟!
- مقالات اخلاقی » علی خطر عظیم
مقالات پربازدید
- مقالات اخلاقی » چرا شیخ عباس فتحیه، تبدیل به عباسِ احمد شد ؟!
- مقالات اخلاقی » دو توصیه شنیدنی از شیخ عبد الله پیاده یکی از اوتاد روی زمین به نقل از والد مکرم حاج سید عادل علوی
- مقالات قرآنی » لات و منات وعزى، دختران خدا!
- مقالات متفرقه » تحلیلی نقد گونه بر فیلم پلتفرم The Platform 2020
- مقالات قرآنی » تفاوت فصاحت و بلاغت در قرآن کریم در کلام حضرت استاد آیت الله مددی
- مقالات عقائدی » اولين بت پرست و ريشه بت پرستي!
- داستان های ناب » مرحوم خونساري و حمال بازار اصفهان
- داستان های ناب » ای موسی به خدا بگو روزی تو را نمی خواهم و...
- روایت های ناب » يا فاطمة سلي حاجتك
- مقالات رجالی فهرستی » برخی ویژگی های کتاب من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق از نگاه حضرت استاد آیت الله مددی
- مقالات فقهی اصولی » اجازه روايت يا اجازه نقل حديث، سنت فراموش شده!
- مقالات اخلاقی » علی خطر عظیم
- مقالات عقائدی » اتفاقاً بعضي لباس ها حرمت دارند
- مقالات اخلاقی » نکته ای زعلم مکنون - درس اخلاق حضرت استاد شیخ جعفر ناصری
- عقاید جلد 5 پایه چهارم » تمرین شماره (( سیزده )) درس عقاید پایه چهارم حوزه علمیه بقیة الله
تفاوت نجاشی و شیخ طوسی در فهرست نویسی از نگاه حضرت استاد آیت الله مددی
مرحوم نجاشی کتاب شناس متبحری بوده که فقط به نقل اسامی کتبی که به دستشان رسیده اکتفا نمیکردند و در واقع در مورد نقل اسامی کتب و به صورت کلی در بحث کتابشناسی اجتهاد میکردند و به همین دلیل با توجه به قرائن و شواهد موجود و مورد اعتمادشان، کتب مختلف را نقل میکنند و مطالبی را که مورد قبولشان نبوده را به گونه ای نقل میکنند که مشعر به ضعف باشد.
به طور مثال ایشان در مورد کتاب (یوم و لیلة) که شبیه به رسائل عملیه امروزی بوده و ابن الولید در کتاب خود آن را متعلق به سلیمان دیلمی میداند، تصریح نمیکند بلکه عبارت خود را به گونه ای مینگارد تا ضعف این انتساب را اشکار سازد و مینویسد: (یرویه عنه ابنه محمد بن سلیمان) به این معنی که یا کتاب متعلق به سلیمان دیلمی نیست ودر واقع متعلق به پسرش است و اصلاً پسرش اشتباهاً کتاب را منتسب به پدر میداند، چرا که نوشتن کتابی مانند رساله عملیه آن هم در زمان حظور امام صادق علیه السلام از شخصی مانند سلیمان دیلمی که از بزرگان شیعه میباشد بسیار بعید و دور از ذهن است.
در حالی که شیخ طوسی به نقل از همان کتاب ابن الولید ، به صورت قطعی کتاب یوم و لیله را به متعلق به سلیمان دیلمی میداند، فقط به این دلیل که ابن الولید در کتاب خود این انتساب را نقل فرموده است.
به عبارت دیگر نجاشی با این که بسیار از ابن الولید متأثر است اما باز هم در بعضی موارد به این دلیل که کتابشناسی متبحر است به اجتهاد خود عمل میکند، اما شیخ طوسی در تمام موارد تنها به نقل ابن الولید اعتماد کامل میکند و قوه ی اجتهادی در این زمینه ندارند.
برداشت و تقریر: سید محمد علوی