ارسال شبهه و سوال سریع
بروزرسانی: ۱۴۰۲/۱۲/۵ زندگینامه کتاب.رساله مقاله.شعر تصاویر دروس سخنرانی پرسش‌ها اخبار تماس
دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید

جدیدترین مقالات

مقالات پربازدید

اس ام اس شماره شصت و پنج، پنجاه و هشت!


اس ام اس شماره شصت و پنج، پنجاه و هشت!

بسم الله الرحمن الرحیم

نامه ای احتمالاً سرگشاده:
با سلام، شرط مالی حضرت عالی، برای ادامه همکاری با ولایت در جلسه مطرح شد، حاج آقا قزوینی شدیداً ناراحت شدند ..... صحبت از این شد که: (ما جوانان شیعه را در عراق و شام نصیحت میکنیم که برای دفاع از اهل بیت علیهم السلام از جان باید گذشت، اما خودمان برای دفاع از دین شرط و شروط مالی میگذاریم)
جواب؛ با سلام، پیامک حضرت عالی، در رابطه با همکاری با شبکه ماهواره ای ولایت خدمت حضرت استاد مطرح شد، جناب آقای علوی شدیداً ناراحت شدند ..... صحبت از این شد که: ( به حضرت آقا بفرمایید که: هروقت بقال و چقال محل برای دفاع از تشیع به ما نان و پنیر مجانی دادند، ما هم به صورت رایگان هر امری آقایان داشتند، اطاعت میکنیم، شرط و شروط مالی که نمیگذاریم هیچ ! یک مبلغی هم به صورت بلاعوض، کمک میکنیم به شبکه ماه واره ای جهانی ولایت!) انتهی کلامه رفع الله مقامه
-----------------
متن فوق، گفت و گویی بود تا حدودی خیالی، بین آیت الله قزوینی، مدیر محترم شبکه جهانی ولایت و آیت الله سید عادل علوی یکی از کارشناسان این شبکه محترم، عرض کردم تا حدودی خیالی به این دلیل که یکی از این دو متن ساخته ذهن مشوّش بنده بود و مابه ازاء خارجی نداشت در واقع، هرچند اگر قرار بود جوابی داده شود در حد و اندازه های متن اول، به نظر بنده این متن بهترین جواب بود به دوستان مدیر. 
دیروز خداوند متعال نوزادی به من عطا کرد حانیه نام، دو کیلو و هفتصد گرم، به نسبت بچه های یک روزه، بسیار سبکتر و ضعیف تر، اما وقتی به قسمت حسابداری بیمارستان رفتم برای حساب و کتاب، دیدم همین نوزاد زیر سه کیلو، دو ملیون و پانصد هزار تومان خرج گذاشته روی دست پدر طلبه اش، با تعجب نگاهی انداختم به خرج و مخارج، مشاهده کردم که فقط یک قلم آن شده یک ملیون پانصد هزار تومان، هزینه متخصص! متخصصی که به برکت تخصصش هر سی و پنج دقیقه دوا و درمان، یک ملیون پانصد هزار تومان میگیرد، روزی چند عمل ؟ روزی چند سی و پنج دقیقه ؟ روزی چند دوا ودرمان؟
همان موقع ذهن حسابگر من شروع کرد به دو دو تا چهارتا کردن، با خودم گفتم: حالا که یک متخصص أبدان، آن هم از نوع زنان و زایمان، برای سی و پنج دقیقه تخصصش یک ملیون و نیم باید حق الزحمه بگیرد، یک متخصص مذهبی چه مقدار حق مطالبه دارد، برای یک عمر تلاش و زحمت در راه احیای دین ؟ بعید دانستم رقمی نزدیک به این را هم، برای کارشناسان متخصص یا حتی فوق تخصصمان! با این حساب - اگر حساب و کتابی  باشیم - صرفه را در تخصص زنان و زایمانی دیدم تا تخصص دینی!
 اما بعد نهیب زدم به این فکر بیمار پولکی ! چه معنا دارد این حرفهای بی اساس! روحانی برای خدا کار میکند، نان امام زمان # میخورد و راضی است به رضای امام زمان#، نان شب هم که نداشته باشد باز راضی است به رضای خدا، اصلاً شاید برای همین است که در بین قشر مذهبی کمتر از این سنخ حرفها میشنویم، عالم دینی هرچه هم زحمت بکشد برای مطالبش، باز هم حرفی از درهم و دینار نمیزند پیش کسی، شأن متخصص نیست این حرفها.
مغزم داشت گرم میشد تا حدودی، که متن پیامکی فوق از شماره ای ناشناس به تلفن همراه شخصی حضرت آیت الله علوی و پس از آن به دست بنده رسید، همان که تخیلی نبود ! هرچند باور نکردم صحتش را و آن را هم زاییده ذهن صاحب ناشناس شماره پنداشتم إن شاء الله تعالی! چون هم از آیت الله قزوینی بسیار بعید میدانستم این ادبیات عامیانه را و هم از شأن شبکه ای جهانی با آن همه اسم و رسم بعید است این حرفها!!
لهذا شروع کردم به نوشتن نامه ای بی سر و ته (همان سرگشاده و ته باز  خودمان)، تا اگر خدایی نکرده، شک و شبهه ای وجود داشته باشد در ذهن دوستان مدیر، رفع بشود به برکت این نوشتار، والله المستعان.
اولاً؛ همانطور که عرض شد، بعید است این حرفها از شأن و شئونات دو طرف، خرید سیب زمینی است مگر، که جای چک و چانه داشته باشد؟!! تازه الآن قیمت سیبِ زمینی و غیر زمینی هم، مقطوع شده و یک کلام!! کلام فی مابین شبکه ای جهانیست و فقیهی متخصص (شما بخوانید متبحر، باتجربه، البته اگر به تخصصش اعتقاد ندارید) والعاقل تکفیه الاشاره!
ثانیاً؛ همانطور که در قرار داد قید شده، این توافق - در صورت حصول! –فی ما بین شبکه ولایت و بنیاد تبلیغ و ارشاد تنظیم شده وواضح است که تعیین شرایط مالی و غیر مالی، از طرف این موسسه بوده و هرگونه نقض و ابرامی در رابطه با مفاد آن، متوجه این مؤسسه و شخص بنده به عنوان مدیر این مؤسسه می باشد، نه جناب سید عادل علوی! که حتی یک ریال از این مبلغ را هم، تحویل نگرفته و نمیگیرند! 
چرا که حضرت استاد بشخصه، ماهانه حداقل ده ها برابر این مبالغ را، جهت فعالیتهای اجتماعی گسترده و مؤسسات متعددی که زیر نظر ایشان در حال فعالیت هستند و همینطور حسینیه ها و مساجد تحت تولیت ایشان، پرداخت میکنند و مسلّماً ناراضی نیستند از صرف این وجوهات شرعیه، در راه احیای دین و مذهب، فاعتبروا یا اولی الابصار!
ثالثاً ؛ شبکه ای که برای یک ساعت پخش زنده حاضر است بین پانصد تا هزار دلار!!! به صاحبان این تکنولوژی در آن طرف آبها پرداخت کند، چطور به صد هزار تومان کارشناس که میرسد، اظهارتنگدستی و عجز میکند؟ مگر خون آن طرف آبی ها رنگین تر از خون کارشناسانتان است؟ یا شاید آنها مستحق تر باشند به این وجوهات شرعیه!
رابعاً ؛ اگر مدیر محترم شبکه ولایت این حرف را زده باشند - که هنوز هم به شخصه باور ندارم این را - زیر سوال برده اند عدالت و علم و تقوای حضرت استاد را، فقیهی که یک عمر تلاش کرده در راه احیای دین و مذهب، مسلماً آخرتش را نمی فروشد به این حرفها! فتنبه!
خامساً؛ فقط جهت اطلاع حضرات عرض میکنم که شبکه های ماهواره ای دیگر که اتصالشان هم از دوستان کمتر است! جهت چهل و پنج دقیقه برنامه ضبطی با حضرت استاد، تا ششصد هزار تومان هم پرداخت کرده اند، آن هم زمانی که شبکه محترم ولایت، برای همین کارشناس و دیگران، مبلغ هشتاد هزار تومان را تعیین کرده بود برای یک ساعت و نیم!
کارمند ساده دولتی هم، هر سال بیست درصد به حقوقش اضافه میشود، چهار سال با یک نرخ، حکایت از آن دارد که هدف خدمت به تشیع و مذهب بوده و نه مسائل مادی ! و البته مستحضر باشید که این گلایه ها، درد دل اغلب کارشناسان شبکه های شیعی است، که شاید به جهت حفظ اخلاص در عمل و یا شرم از بیان این إجحاف و یا عواقب سوء اینچنینی، به زبان نمی آورند؟!! فتدبّروا یا أولی الأبصار!
سادساً؛ حضرت استاد، بعد از گذشت چهار سال از همکاری با آن شبکه محترم، به صورت هفتگی و مناسبتی، در هر دو بخش عربی و فارسی، برنامه را برای مدتی متوقف کردند، تا هم تنوعی باشد در برنامه های شبکه و هم مجالی باز شود برای کارشناسان دیگر - هرچند مشغله کاری و ضبط های متعدد توسط دیگر شبکه های ماهواره ای هم، در أخذ این تصمیم بی تاثیر نبوده - اما هیچگاه توقع چنین برخوردی را نداشتند از جانب دوستان مدیر و غیر مدیر! برخوردی که البته در صورت صحّت!!! بسیار توهین آمیز، ناراحت کننده، آزار دهنده، غیر عالمه و عامیانه هستند ! 
سابعاً؛ چندین نفر از هم دوره ای های بنده که طلبه ی ساده ای بیشتر نیستم، در همین شبکه های ماهواره ای، برای یک ساعت برنامه غیر زنده ساده، هفتاد الی نود هزار تومان، حق الزحمه دریافت میکنند! حتی به خود بنده، برای بیست دقیقه سخنرانی در همین هیئت های خانگی، بعضاً بین چهل تا هفتاد هزار تومان هدیه میدهند صاحبان محترم مجالس! حالا شما مقایسه کنید با استادی که، پنجاه سال تدریس کرده در حوزه و دانشگاه، که فقط بیست سال آن، دروس خارج فقه و اصول بوده و در کنار آن، نویسنده ای بوده باتجربه، با حدود سیصد و پنجاه عنوان کتاب و رساله وتازه  بگذریم از  حدود پنج هزار فایل صوتی و تصویری موجود، که شاید یک دهم جمع آوری شده از بیانات ایشان هم نباشد! حالا دوستان پیدا کنند پرتقال فروش را؟!!
حضرت والد، توقع معذرت خواهی رسمی داشتند از طرف قائل و حتی شبکه، و البته سعی کردم قانع کنم ایشان را با این نوشتار، که سوء تفاهمی بیشتر نبوده و غیر قابل باور است این طور نظرات عامیانه وسطحی از این شخصیتهای علمی و محترم و البته تر نمیدانم که قانع شدند یا خیر؟!؟!
در پایان ذکر این نکته الزامی است که حقیر قصد جسارت به هیچ شخص یا شخصیتی را نداشتم و منظور از این نوشتار نقد اینگونه تفکرات موجود  به صورت کلی و شاید رساندن گلایه های زیر خاکسترخفته ی بعضی از کارشناسان مذهبی، به مدیران شبکه های ماهواره ای و مؤسسات دینی و مجلات مذهبی و غیره و غیره بود، چرا که  باید قدر این گوهر های کم یاب وبعضاً نایاب را دانست، علی الخصوص وقتی مشاهده میکنیم که شبکه های معاند، برای جذب افرادی اغلب بیسواد، هزینه هایی کلان میکنند و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم!
.والسلام.
سید محمد علی علوی
5  شعبان المعظم ١٤٣٦ هجری

ارسال سوال