ارسال شبهه و سوال سریع
بروزرسانی: ۱۳۹۸/۹/۱۹ زندگینامه کتاب.رساله مقاله.شعر تصاویر دروس سخنرانی پرسش‌ها اخبار تماس
دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید

جدیدترین مقالات

مقالات پربازدید

انواع پرستش وكفر پيش از ظهور اسلام.

دانستن انواع پرستش وكفر در زمان جاهليت، از طرفي كمك بسياري خواهد كرد به شناخت سيره، روش و زمانه زندگي رسول الله ص واز طرف ديگر باعث تدبر و تعمق هرچه بهتر در معنى و مفهوم آيات قرآني و درك آنها ميباشد.

١- منكران خالق و بعث و اعاده
اعتقاد: طبع زنده كننده و دهر فاني كننده است
آيه: وَقَالُوا مَا هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا يُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ ۚ [الجاثية 24]
مشابهت: مادي گرايان
پاسخ قرآن: وَمَا لَهُمْ بِذَٰلِكَ مِنْ عِلْمٍ ۖ إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ [الجاثية 24] ... ادامه مطلب

انواع عمومات قرآنی در کلام استاد آیت الله مددی

به صورت کلّی در نگاه مشهور علماء عمومات به سه دسته میشوند: عام مشمولی عام مجموعی و عام بدلی، در حالی که أظهر این است که چیزی به نام عام مجموعی نداشته باشیم و باید برای اینمورد از لفظ کلّ استفاده کرد.

در برخی موارد آیات قرآنی برای فراد وضع نشده است بلکه برای کلّ جامعه وضع شده است، به عبارت دیگر مخاطب در برخی آیات عام شمولی نیست بلکه مخاطب جامعه به معنای کلّی آن است.
مانند:
* وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا (سوره مائده 38) ... ادامه مطلب

بیان معنای مبارک (إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ) در کلام حضرت آیت الله استاد مددی

مبارک به معنای جایگاه ثابت و مستحکم میباشد و در مقابل آن کلمه محارف وجود دارد که به معنای جایگاه متزلزل و روی لبه بودن میباشد.
شب قدر شب مبارکی اسن چرا که تدبیر و تقدیر تمام امور سال در این شب انجام میپذیرد و به صورت کلّی تدبیر امور در شب و تنفیذ آنها در روز انجام میگیرد.
لیلة لقدر حلقه وصل تمام شبهای سال میباشد و در مورد این شب نکات و لطایفی وجود دارد از جمله آن که خداوند متعال انتساب آن را به خود با ضمیر جمع ذکر فرموده است.

به صورت کلّی برخی از آیات قرآنی منتسب به خداوند با لفظ مفرد و برخی منتسب با لفظ جمع میباشند، در مواردی که انتساب با لفظ جمع بیان شده باشد خداوند متعال در صدد اشعار به تفاوتی نسبت به موارد دیگر میباشد. ... ادامه مطلب

تفاوت فصاحت و بلاغت در قرآن کریم در کلام حضرت استاد آیت الله مددی

فصاحت به معنای تلفظ صحیح میباشد و به همین دلیل اعراب حتی به حیوانی که میتواند لغات را به صورت صحیح ادا کند، فصیح میگویند.
اما بلاغت به معنای ایصال المخاطب الی المطلوب است و بالاتر از فصاحب میباشد و مراد از آن فهماندن مطلب به مخاطب میباشد و عرب زمانی عبارتی را بلیغ مینامد که مراد متکلم را به روشنی بیان کند.

اعجاز قرآن نه تنها بالاتر از فصاحت بوده بلکه حتی بالاتر از بلاغت میباشد و معجزه دانستن قرآن از نظر فصاحت و حتی بلاغت، کم لطفی در حقّ قرآن میباشد.
قرآن مرتبه ای نازل از علم خداوند متعال میباشد و رسیدن به تمام حقایق آن برای احدی از خلق، حتی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم امکان پذیر نمیباشد.
قرآن به منزله حضور تمام عالم و مافیها من ازل الی الأبد و تمام علوم عالم در نزد خداوند جلّ وعلی در یک لحظه وکمتر از آن میباشد که عقول بشر و غیر بشر و تمام مخلوقات از درک این معنی عاجز میباشد. ... ادامه مطلب

چرا ابرهه قصد خراب كردن كعبه را داشت؟

ابرهه فرمانده اي در صنعاء كنيسه اي ساخته بود طلاكوب از سنگ خارا و چوب هاي گرانقيمت و با ارزش، پس از اتمام و نامگذاري آن به قليس، به پادشاه حبشه نوشت؛ من به نام تو كنيسه اي ساخته ام كه تا به حال كسي مانند آن را نساخته است، و عرب را رها نكنم تا اين كه به جاي طواف بر گرد كعبه به سوي اين خانه بيايند!
چون خبر به يكي از سران عرب رسيد دستور داد دو مرد از قوم خود را، تا به صنعا رفته وآن خانه را با مدفوع خود آلوده كنند تا شأن منزلت آن در بين مردم از بين برود.
آندو چنين كردند و خبر به ابرهه رسيد، پس خشمگين شد و با فيل و سپاهي از اهل حبشه به قصد خراب كردن كعبه به طرف مكه آمد و ... ... ادامه مطلب

حجیت ظواهر قرآن از دیدگاه علماء أخباری در کلام حضرت استاد آیت الله مددی

بی شک تا کنون با این عبارت مواجه شده اید که (أخباری ها قائل به عدم حجیت ظواهر قرآن می باشند)، و در مقابل علمای اصولی به دلیل وجود روایات متعدد ارجاع دهنده به ظواهر قرآن، در مقابل این نظریه ی اخباریون قد علم کرده و آن را باطل دانسته اند، در حالی که میتوان چنین ادعا کرد که علمای اخباری با توجه به مفاد برخی روایات صحیحه، قائل به عدم اطلاق در ظواهر قرآن میباشند و نه عدم حجیت ظواهر قرآن، و از این عدم اطلاق در ظواهر قرآن تعبیر به (مقام تشریع وقانون گذاری) کرده اند که این اصطلاح، عبارت اخرای (مقام اهمال) در مقابل (مقام بیان) میباشد.

به عبارت دیگر اقوال مختلف در مورد آیات قرآنی به سه دسته تقسیم میشوند:

الف: تمام آیات قرآنی اطلاق دارند: این دیدگاه مربوط به اهل سنت بوده و ریشه اصلی آن، عدم وجود روایات تقییدی و تخصیصی در میان اهل سنت به اندازه کافی، به دلیل محدود بودن احادیث آنان به سنت رسول الله (ص)، میباشد، و ظاهرا در بیشتر موارد رویات ناهی از رجوع به اطلاقات قرآني از طرف أهل بیت (ع) ناظر به همین رویکرد وسیع از طرف اهل سنت بوده است. ... ادامه مطلب

لات و منات وعزى، دختران خدا!

قريش لات و منات و عزى را غرانيق عالم بالا (پرندگان سياه يا سفيد) ميدانستند و به ياري و شفاعت ايشان اميد واعتقاد داشتند.
قرآن درباره اين بتها ميفرمايد:
أَفَرَأَيْتُمُ اللَّاتَ وَالْعُزَّىٰ
وَمَنَاةَ الثَّالِثَةَ الْأُخْرَىٰ
أَلَكُمُ الذَّكَرُ وَلَهُ الْأُنْثَىٰ
تِلْكَ إِذًا قِسْمَةٌ ضِيزَىٰ [النجم 22]

منات
قديمي ترين بتي كه عرب ميپرستيد منات نام داشت و ودر سرزميني ميان مكه و مدينه نصب شده بود. بتي كه اوس و خزرج بيش از ديگران آن را تعظيم و تكريم ميكردند تا جايي كه بعد از انجام مراسم حجشان ، حلق نميكردند مگر در كنار بت منات.
منات به دستور پيامبر مكرم اسلام و به دست حضرت علي ع نابود شد. از جمله وسايلي كه متعلق به اين بت بود دو شمشير بود كه پيامبر هر دو را به علي ع بخشيدند. ... ادامه مطلب

ارسال سوال