ارسال شبهه و سوال سریع
بروزرسانی: ۱۳۹۹/۱/۸ زندگینامه کتاب.رساله مقاله.شعر تصاویر دروس سخنرانی پرسش‌ها اخبار تماس
دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید

مقالات پربازدید

اجازه روايت يا اجازه نقل حديث، سنت فراموش شده!

در مورد روايات معصومين عليهم السلام بايد گفت بعضي احادیث تمام آنچه که باید گفته شود نیست و مانند کسی است که آدرس ناقصی دارد و در نهایت به مقصد نمی رسد. البته در وجود این دسته روایات و صحت و سند آن نمی توان تردید کرد ولی هنگامی که تنها از فرازهای کوتاه از چند روایت استفاده ی ابزاری و سیاسی می شود، نوعی بی انصافی و تحریف محسوب می شود.

دلیل این که در گذشته اجازه نقل حدیث از مجتهدین صادر می شده، به خاطر همین مسئله بوده است که افراد به خاطر مصالح شخصی و مطامع سیاسی از احادیث سوء استفاده نکنند.

روشي كه اين روزها در دنياي مجازي و غير مجازي باب شده. ... ادامه مطلب

احکام ولائی شخصی و کلّی در نگاه حضرت آیت الله استاد مددی

به صورت کلّی احکام ولائی فقد در منطة الفراغ جریان نداشتند بلکه در تمام مواردی که وجوب و حرمت جریان نداشته باشند، صلاحیت صدور دارند، به این معنی که در مواردی که جزو مستحبات یا مکروهات میباشد نیز حکم ولائی به وجوب یا حرمت میتواند از طرف معصوم صادر شود.

تقسیم احکام ولایی که توسط معصوم صادر میشدند به دو قسم شخصی و کلی در فهم بسیاری از روایات مفید میباشد.

برخی از موارد احکام ولائی شخصی: ... ادامه مطلب

بیان دیدگاه حضرت آیت الله العظمی خویی در مسئله ولایت فقیه در سه دقیقه!

ولایت فقیه باید به معنای جعل منصب باشد اما روایاتی مانند العلماء ورثة الأنبیاء مانند احکام عقل عملی میماند و جعلی در آن نیست مانند کلام فارابی در مدینه فاضله که برای حاکم دوازده صفت ذکر کرده که اول آنها این است که (أن یکون فیلسوفاً) و واضح است که فارابی به دنبال جعل منصب نیست.
در ما نحن فیه و مسئله ولایت فقیه نیز باید به روایاتی تمسک کرد که مفاد آن نصب باشد، واین روایات تنها سه روایت از بین بیست و یک روایت مورد بحث در باب ولایت فقیه است. اما الباقی روایات مربوط به نصب نمیباشد. ... ادامه مطلب

تفاوت باب تداعی و باب مدعی و منکر

احکام باب تداعی و باب مدعی و منکر با یکدیگر مختلف می باشند، اما این که چه معیاری برای تمایز این دو از یکدیگر وجود دارد، و این که چگونی می توان این دو موضوع را از یکدیگر تفکیک داد، مشکلی می باشد که در این مقاله با استفاده از بیانات ارزشمند حضرت آیت الله مددی، در صدد توضیح، تبیین و رفع آن می باشیم.
ثمره این بحث در لزوم اقامه بینه و عدم آن از سوی مدعی، ظاهر می شود، چرا که در باب مدعی و منکر، بر مدعی لازم است که برای ادعای خود اقامه بینه کند، اما اقامه بینه بر منکر لازم نمی باشد، و تنها لزوم حلف و قسم برای منکر ثابت می باشد، در حالی که در باب تداعی، اقامه بینه بر هر دو طرف نزاع لازم می باشد، به این بیان که در صورت عدم اقامه بینه از یکی از اطراف، لزوم اقامه بینه از طرف مقابل ساقط نمی شود. ... ادامه مطلب

تفاوت بین أخذ به زیادی در بیع و أخذ به زیادی در ربا در کلام حضرت استاد آیت الله مددی

مقایسه بین أخذ به زیادی در بیع که حلال است و أخذ به همان مقدار زیادی در ربا که حرام است.

به عنوان مثال:
الف) اگر به عنوان تملیک شصت کیلو برنج هزار تومانی را به هفتاد هزار تومان بفروشیم معامله صحیح است و بیع است،
ب) اگر به عنوان تملیک شصت کیلو برنج هزار تومانی را به هفتاد کیلو برنج هزار تومانی بفروشیم حرام است و ربا.
در حالی که ظاهراً در نتیجه این دو هیچ تفاوتی وجود ندارد و اگر ربا مفسده ای واقعی داشته باشد باید در هر نوع زیادتی این مفسده وجود داشته باشد!

این اشکال از زمان شافعی و فخر رازی وجود داشته است اما در کلام أهل بیت روایتی از امام صادق علیه السلام در مورد این سؤال وجود دارد که پاسخی به این اشکال است که ظاهراً هنوز در مجامع علمی مطرح نشده بود و اهل سنت بعد از صد سال در زمان شافعی(زمان امام رضا علیه السلام) آن را مطرح کرده و سعی در حلّ آن دارند که بسیار قابل تأمل میباشد: ... ادامه مطلب

ارسال سوال