ارسال شبهه و سوال سریع
بروزرسانی: ۱۳۹۸/۳/۳۰ زندگینامه کتاب.رساله مقاله.شعر تصاویر دروس سخنرانی پرسش‌ها اخبار تماس
دسته‌بندی مقالات جدیدترین مقالات مقالات تصادفی مقالات پربازدید

جدیدترین مقالات

دو توصیه شنیدنی از شیخ عبد الله پیاده یکی از اوتاد روی زمین به نقل از والد مکرم حاج سید عادل علوی

از والد مکرم حاج سید عادل علوی در یکی از جلسات بعد از درس شنیدم که میفرمودند:
شیخ عبد الله پیاده یکی از اوتاد بود، بیش از پنجاه بار با پای پیاده به زیارت امام رضا و سایر معصومین (علیهم السلام) رفته بود، در دیداری که با ایشان داشتم از وی خواستم که نصیحتی به بنده بفرمایند تا استفاده کنم، آنموقع خیلی جوان و حدوداً بیست و دو یا سه سالم بود، ایشان به بنده دو توصیه فرمودند:
اولاً: هیچ وقت در مقابل کسی از لفظ التماس دعا استفاده نکن، بلکه اگر میخواهی برای تو دعا کند خدمتی برای او انجام بده، تا خودش برای قدردانی و تشکر از آن خدمتی که در حقش کردی، برای تو دعا کند، این دعا ارزش دارد و در حق تو مستجاب میشود.
ثانیاً: اگر به فقیر و مستمندی پولی دادی بقیه را از او طلب نکن، اگر هم این کار را کردی آن مبلغی را که گرفتی با اموال خودت مخلوط نکن، چون باعث فقر تو میشود. ... ادامه مطلب

تفاوت بین حدیث شاذ و صحیح در نزد شیعه و اهل سنت در کلام آیت الله استاد سید احمد مددی

حدیث صحیح در نزد اهل سنت: (کل حدیث یرویه عدل ضابط عن مثله الی آخر الإسناد من غیر شذوذ و لا علة)
اهل سنت به تمام احادیثی که علاوه بر دو قید عدم شذوذ و عدم علة، دارای اسناد صحیحی از عدل ضابط باشند، عمل میکنند.
حدیث صحیح در نزد شیعه:
** حدیث صحیح از قدما تا قبل از زمان علامه حلی: (کل خبر عمل به الاصحاب او دلت القرائن علی صحته)
قدما در قبول حدیث فقط به صحت یا ضعف سند حدیث استدلال نمیکردند، بلکه به هر حدیثی که اصحاب به آن عمل کرده باشند و یا قرائنی دال بر صحتش وجود داشته باشد عمل مینمودند، که مسلماً یکی از این قرائن، اسناد حدیث به معصوم میباشد به معنای جزء العلة بودن آن. ... ادامه مطلب

انواع عمومات قرآنی در کلام استاد آیت الله مددی

به صورت کلّی در نگاه مشهور علماء عمومات به سه دسته میشوند: عام مشمولی عام مجموعی و عام بدلی، در حالی که أظهر این است که چیزی به نام عام مجموعی نداشته باشیم و باید برای اینمورد از لفظ کلّ استفاده کرد.

در برخی موارد آیات قرآنی برای فراد وضع نشده است بلکه برای کلّ جامعه وضع شده است، به عبارت دیگر مخاطب در برخی آیات عام شمولی نیست بلکه مخاطب جامعه به معنای کلّی آن است.
مانند:
* وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا (سوره مائده 38) ... ادامه مطلب

امام جواد علیه السلام مولود مبارک

(قال ابن أسباط وعباد بن إسماعيل : إنا لعند الرضا علیه السلام بمنى إذ جيئ بأبي جعفر عليه السلام، قلنا : هذا المولود المبارك؟ قال : نعم ، هذا المولود الذي لم يولد في الاسلام أعظم بركة منه)
(بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 50 صفحه : 20)

باز شماری علل مبارک بودن حضرت جواد علیه السلام، یکی از مطالب مهم و قابل توجه جهت فهم صحیح این روایت و روایات مشابه می باشد، چرا که همانطور که از نص روایت بر می آید، مبارک بودن حضرت امام جواد علیه السلام در نزد شیعه معروف و مشهور بوده و امام رضا علیه السلام در بیان این مطلب اصرار و تأکید داشته اند. ... ادامه مطلب

بیان معنای مبارک (إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ) در کلام حضرت آیت الله استاد مددی

مبارک به معنای جایگاه ثابت و مستحکم میباشد و در مقابل آن کلمه محارف وجود دارد که به معنای جایگاه متزلزل و روی لبه بودن میباشد.
شب قدر شب مبارکی اسن چرا که تدبیر و تقدیر تمام امور سال در این شب انجام میپذیرد و به صورت کلّی تدبیر امور در شب و تنفیذ آنها در روز انجام میگیرد.
لیلة لقدر حلقه وصل تمام شبهای سال میباشد و در مورد این شب نکات و لطایفی وجود دارد از جمله آن که خداوند متعال انتساب آن را به خود با ضمیر جمع ذکر فرموده است.

به صورت کلّی برخی از آیات قرآنی منتسب به خداوند با لفظ مفرد و برخی منتسب با لفظ جمع میباشند، در مواردی که انتساب با لفظ جمع بیان شده باشد خداوند متعال در صدد اشعار به تفاوتی نسبت به موارد دیگر میباشد. ... ادامه مطلب

تفاوت فصاحت و بلاغت در قرآن کریم در کلام حضرت استاد آیت الله مددی

فصاحت به معنای تلفظ صحیح میباشد و به همین دلیل اعراب حتی به حیوانی که میتواند لغات را به صورت صحیح ادا کند، فصیح میگویند.
اما بلاغت به معنای ایصال المخاطب الی المطلوب است و بالاتر از فصاحب میباشد و مراد از آن فهماندن مطلب به مخاطب میباشد و عرب زمانی عبارتی را بلیغ مینامد که مراد متکلم را به روشنی بیان کند.

اعجاز قرآن نه تنها بالاتر از فصاحت بوده بلکه حتی بالاتر از بلاغت میباشد و معجزه دانستن قرآن از نظر فصاحت و حتی بلاغت، کم لطفی در حقّ قرآن میباشد.
قرآن مرتبه ای نازل از علم خداوند متعال میباشد و رسیدن به تمام حقایق آن برای احدی از خلق، حتی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم امکان پذیر نمیباشد.
قرآن به منزله حضور تمام عالم و مافیها من ازل الی الأبد و تمام علوم عالم در نزد خداوند جلّ وعلی در یک لحظه وکمتر از آن میباشد که عقول بشر و غیر بشر و تمام مخلوقات از درک این معنی عاجز میباشد. ... ادامه مطلب

احکام ولائی شخصی و کلّی در نگاه حضرت آیت الله استاد مددی

به صورت کلّی احکام ولائی فقد در منطة الفراغ جریان نداشتند بلکه در تمام مواردی که وجوب و حرمت جریان نداشته باشند، صلاحیت صدور دارند، به این معنی که در مواردی که جزو مستحبات یا مکروهات میباشد نیز حکم ولائی به وجوب یا حرمت میتواند از طرف معصوم صادر شود.

تقسیم احکام ولایی که توسط معصوم صادر میشدند به دو قسم شخصی و کلی در فهم بسیاری از روایات مفید میباشد.

برخی از موارد احکام ولائی شخصی: ... ادامه مطلب

نکته ای زعلم مکنون - درس اخلاق حضرت استاد شیخ جعفر ناصری

نکات بسیاری در آیه ی نمل وجود دارد که تا کنون آنطور که لازم است بیان نشده است، و همین یک آیه از قرآن کریم کارهای علمی فراوانی را میطلبد که بر محقق مدقق لازم است تا با بررسی و تفکر وتدبّر، به اسرار و معارف نهفته در آن پی ببرد.
... ادامه مطلب

تفاوت بین أخذ به زیادی در بیع و أخذ به زیادی در ربا در کلام حضرت استاد آیت الله مددی

مقایسه بین أخذ به زیادی در بیع که حلال است و أخذ به همان مقدار زیادی در ربا که حرام است.

به عنوان مثال:
الف) اگر به عنوان تملیک شصت کیلو برنج هزار تومانی را به هفتاد هزار تومان بفروشیم معامله صحیح است و بیع است،
ب) اگر به عنوان تملیک شصت کیلو برنج هزار تومانی را به هفتاد کیلو برنج هزار تومانی بفروشیم حرام است و ربا.
در حالی که ظاهراً در نتیجه این دو هیچ تفاوتی وجود ندارد و اگر ربا مفسده ای واقعی داشته باشد باید در هر نوع زیادتی این مفسده وجود داشته باشد!

این اشکال از زمان شافعی و فخر رازی وجود داشته است اما در کلام أهل بیت روایتی از امام صادق علیه السلام در مورد این سؤال وجود دارد که پاسخی به این اشکال است که ظاهراً هنوز در مجامع علمی مطرح نشده بود و اهل سنت بعد از صد سال در زمان شافعی(زمان امام رضا علیه السلام) آن را مطرح کرده و سعی در حلّ آن دارند که بسیار قابل تأمل میباشد: ... ادامه مطلب

حجیت ظواهر قرآن از دیدگاه علماء أخباری در کلام حضرت استاد آیت الله مددی

بی شک تا کنون با این عبارت مواجه شده اید که (أخباری ها قائل به عدم حجیت ظواهر قرآن می باشند)، و در مقابل علمای اصولی به دلیل وجود روایات متعدد ارجاع دهنده به ظواهر قرآن، در مقابل این نظریه ی اخباریون قد علم کرده و آن را باطل دانسته اند، در حالی که میتوان چنین ادعا کرد که علمای اخباری با توجه به مفاد برخی روایات صحیحه، قائل به عدم اطلاق در ظواهر قرآن میباشند و نه عدم حجیت ظواهر قرآن، و از این عدم اطلاق در ظواهر قرآن تعبیر به (مقام تشریع وقانون گذاری) کرده اند که این اصطلاح، عبارت اخرای (مقام اهمال) در مقابل (مقام بیان) میباشد.

به عبارت دیگر اقوال مختلف در مورد آیات قرآنی به سه دسته تقسیم میشوند:

الف: تمام آیات قرآنی اطلاق دارند: این دیدگاه مربوط به اهل سنت بوده و ریشه اصلی آن، عدم وجود روایات تقییدی و تخصیصی در میان اهل سنت به اندازه کافی، به دلیل محدود بودن احادیث آنان به سنت رسول الله (ص)، میباشد، و ظاهرا در بیشتر موارد رویات ناهی از رجوع به اطلاقات قرآني از طرف أهل بیت (ع) ناظر به همین رویکرد وسیع از طرف اهل سنت بوده است. ... ادامه مطلب

ارسال سوال